Een grote groep piloten van Ryanair vindt dat de Ierse luchtvaartautoriteit IAA een onderzoek moet starten naar de veiligheidscultuur binnen de luchtvaartmaatschappij.

Dat blijkt uit een maandag naar buiten gebrachte enquête van de Ryanair Pilot Group, een vakorganisatie voor Ryanairvliegers.

In totaal werden ruim 1000 gezagvoerders en copiloten ondervraagd, meer dan een derde van het totaal dat Ryanair in dienst heeft. Hiervan pleitte liefst 94 procent voor nader onderzoek.

De veiligheidscultuur bij Ryanair zou niet open en transparant zijn. 67 procent van de piloten liet weten dat zij problemen met veiligheid liever niet via het interne “vertrouwelijke” rapportagesysteem van Ryanair melden. De piloten deinzen er voor terug om zorgen en kritiek te uiten bij hun werkgever.

Anonieme enquête

“Wij wilden eerst met een petitie komen, maar de directie van Ryanair kwam daarop onmiddellijk met dreigementen dat elke piloot die zo’n document zou ondertekenen, zou worden ontslagen. Daarom hebben we gekozen voor een anonieme enquête”, aldus Evert van Zwol, voorzitter van de Ryanair Pilot Group.

Hij wijst erop dat het een groot probleem is dat de meldingsbereidheid bij Ryanair zo laag is. Dat betekent dat als piloten een keer vergeten hun checklist na te kijken of als een lampje niet goed werkt, dit niet altijd wordt aangekaart. Hierdoor circuleert er volgens Van Zwol binnen de luchtvaartmaatschappij onvoldoende informatie over veiligheidsincidenten die zich hebben voorgedaan.

Angstcultuur bij Ryanair?

Er zijn al langer berichten dat de Ierse luchtvaartmaatschappij het niet zo nauw neemt met de veiligheidsvoorschriften. In twee afleveringen van KRO Reporter eind 2012 klapten gezagvoerders en piloten van het vliegbedrijf anoniem uit de school over omstreden bezuinigingsmaatregelen. Zo zouden piloten onder druk worden gezet om met zo weinig mogelijk brandstof te vliegen.

Pilotenbond VNV zei bij monde van voorzitter Van Zwol dat sprake is van een angstcultuur onder het vliegerskorps, dat voor zeventig procent uit zzp’ers bestaat. "Ben je lastig, dan kunnen ze van de ene op de andere dag van je af."

Ryanair-topman ontkent

Topman Michael O'Leary van Ryanair ontkende de beschuldigingen in een gesprek met Luchtvaartnieuws. "Ze hebben geen enkel bewijs. De gezichten van de piloten in het KRO-programma waren onherkenbaar omdat ze leugens vertelden."

"Wij zetten onze piloten niet onder druk om zo weinig mogelijk brandstof mee te nemen. Sterker nog: ze mogen weldegelijk extra brandstof meenemen. En is dat het geval, dan willen wij wel van ze weten wat die reden is. Maar de eindbeslissing ligt altijd bij de gezagvoerder", aldus O’Leary in januari.

Brandstofincident in Spanje

Er ontstond commotie over het brandstofbeleid van Ryanair na een incident in Spanje. Eind juli vroegen in Valencia drie piloten van Ryanair met spoed voorrang om te mogen landen. De toestellen hadden Madrid als bestemming, maar konden daar vanwege slecht weer niet landen. Daarop werd besloten uit te wijken naar Valencia.

Uit een onderzoek van de Ierse luchtvaartautoriteiten (IAA) kwam naar voren dat de Ryanair-piloten volgens internationale regels hadden gehandeld. Er was voldoende brandstof getankt en ook was bij de landing in Valencia nog voldoende kerosine in de tanks aanwezig. De wettelijke eis is dat vliegtuigen genoeg brandstof aan boord hebben om minimaal een halfuur langer in de lucht te blijven als dat nodig is.

Sinds het incicent houdt Ryanair bij hoeveel piloten om welke reden dan ook extra brandstof meenemen. "Het blijkt dat zestig procent van onze piloten dat doet", aldus O'Leary. "Dat gebeurt vooral in de wintermaanden, wanneer de weersomstandigheden slecht zijn en de kans op uitwijken groter. Maar we hebben liever dat vliegers meer brandstof aan boord meenemen, dan dat ze moeten uitwijken naar een ander vliegveld. Dat is veel kostbaarder."

Bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl