De piloten van KLM nemen een opmerkelijke stap om hun invloed in luchtvaartmaatschappij Air France-KLM te behouden. Via een speciale stichting willen ze binnen een jaar een belang van 5,2 procent opbouwen in het Frans-Nederlandse bedrijf.
Dat meldt De Telegraaf donderdag.
Met een belang van ruim 5 procent zouden de Nederlandse piloten de op twee na grootste aandeelhouder van Air France-KLM worden.
De klassieke luchtvaartmaatschappij ondervindt zware concurrentie van prijsvechters en moet de komende jaren moeilijke keuzes maken.
2017 lastig jaar voor Air France-KLM
Topman Jean-Marc Janaillac voorziet dat 2017 een “moeilijk jaar” gaat worden voor Air France-KLM. Daarbij zal de luchtvaartcombinatie volgens hem de eigen concurrentiekracht moeten opkrikken, nu de olieprijzen en de rentes weer aan het toenemen zijn en de dollar in waarde stijgt.
Op een bijeenkomst in Parijs wees Janaillac woensdag onder meer op de lage winstgevendheid en hoge schulden van het bedrijf.
De topman wilde desgevraagd niet ingaan op de gesprekken die momenteel worden gevoerd met de vakbonden in Frankrijk. Air France is tot ergernis van de bonden bezig met het optuigen van een nieuwe Franse dochtermaatschappij. Die moet met goedkoper personeel de concurrentie aangaan met rivalen uit het Midden-Oosten, op routes waar de omzet het sterkst onder druk staat.
Directeur Franck Terner van Air France meldde wel dat de Franse zustermaatschappij van KLM later deze maand met nieuws naar buiten komt over de nieuwe organisatie van het management.
Voor de Nederlandse piloten van KLM is het van belang om betrokken te blijven bij strategische beslissingen. "Het gaat ons niet om het rendement. Het is een andersoortige invloed, om het langetermijnbelang van KLM te borgen", stet voorzitter Steven Verhagen van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers tegenover De Telegraaf.