- Piloten die tijdens de coronapandemie lang niet hebben gevlogen, maken regelmatig fouten bij hun terugkeer.
- Bij de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas hadden sommige piloten de parkeerrem nog ingeschakeld bij het opstijgen en werd de hoogte verward met de snelheid.
- Qantas heeft een speciaal programma opgetuigd om piloten veilig terug te laten keren in de lucht.
- Lees ook: De veiligste luchtvaartmaatschappijen: KLM nummer 2, na Emirates
Sommige piloten van de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas die vanwege de coronapandemie lang niet hebben kunnen vliegen, maken basale fouten nu ze weer de lucht in mogen.
Zo proberen ze bijvoorbeeld op te stijgen terwijl de parkeerrem nog is ingeschakeld en verwarren ze hoogtemeters met de snelheid, blijkt volgens de krant The Sydney Morning Herald uit een intern memo van Quantas.
In het memo worden de moeilijkheden opgesomd waar piloten meer te krijgen, nadat ze gedurende de pandemie lange tijd aan de grond hebben gestaan. Volgens de operationele leiding van Qantas voeren piloten die lang niet hebben gevlogen, routinetaken langzamer uit en maken ze soms “fouten”, schrijft The Herald. “Deskundige piloten zijn hun recente ervaring kwijtgeraakt en merken dat hun cognitieve vermogen is afgenomen”, staat in het memo.
Recente ervaring (in het Engels recency) verwijst naar een zekere hoeveelheid take-offs en landingen die piloten in een bepaalde periode moeten hebben uitgevoerd.
De leiding van Qantas stelt in het memo dat er recent fouten zijn gerapporteerd van piloten die "begonnen met de vertrekprocedure terwijl de parkeerrem nog ingeschakeld was", "de hoogte per ongeluk aanzagen voor de snelheid" en "schakelfouten maakten", zo schrijft The Sydney Morning Herald. Qantas heeft niet gereageerd op een verzoek om commentaar van Insider.
Training voor piloten die door coronacrisis langere tijd niet hebben gevlogen
Een woordvoerder van Qantas zei tegen The Herald dat de luchtvaartmaatschappij al "heel snel" heeft onderkend dat het aandacht moest schenken aan de recente ervaring van piloten en hun terugkeer in de lucht. Er is volgens de woordvoerder een "terug-naar-werk-programma ontwikkeld om "de enorme uitdaging waar de sector voor staat" het hoofd te bieden.
"Veiligheid is onze hoogste prioriteit en alle gegevens laten zien dat onze piloten terugkeren met de vaardigheden en het vertrouwen om hun werk veilig te kunnen doen", zegt de woordvoerder.
In lijstjes van de veiligste luchtvaartmaatschappijen ter wereld scoort Quantas overigens doorgaans zeer hoog, met over het jaar 2020 de eerste plaats volgens de ranking van AirlineRAtings.com.
In de VS hebben tientallen piloten, stewards, stewardessen en ander luchtvaartpersoneel (anoniem) melding gedaan van veiligheidsincidenten tijdens de pandemie bij het Aviation Safety Reporting System (ASRS).
In een van de gevallen die aan de ASRS is gerapporteerd zegt een piloot per ongeluk de verkeerde motor had ingeschakeld voor een 'cooldown' tijdens de vlucht. "Ik denkt dat het weinige vliegen in het afgelopen jaar als gevolg van de pandemie een factor was bij het maken van deze fout", schreef hij.
In een ander aan de ASRS gemeld geval zei een gezagvoerder dat een piloot die "net terug was van een jaar afwezigheid" het vliegtuig bijna 250 meter hoger liet vliegen dan de bedoeling was."