De Amerikaanse multinational Procter & Gamble mag zijn nieuwste tandenborstels van Oral-B ‘beter’ noemen dan de elektrische tandenborstels van Philips. Dat heeft de rechtbank in Rotterdam bepaald, meldt het FD.
Volgens de krant zijn elektrische tandenborstels een van de belangrijkste winstmakers van Philips en komt het vonnis extra hard aan omdat de bewering van Procter & Gamble volgens de rechtbank ‘feitelijk juist’ is.
Philips spande in februari een kort geding aan tegen een reclameposter waarop een elektrische Oral-B Genius tandenborstel werd afgebeeld naast de DiamondClean, het topmodel van Philips. De tekst ‘Oral-B reinigt beter’ schoot Philips in het verkeerde keelgat, maar volgens de rechtbank is de reclame niet misleidend.
De reclames van Procter & Gamble verwijzen naar drie studies waaruit zou blijken dat de borstels van Oral-B het gebit effectiever schoonmaken. De rechter heeft dat in zijn vonnis zwaar laten meewegen. Volgens hem zijn de verwijzingen naar de studies duidelijk leesbaar in de advertenties.
Meer conflicten
Philips en Oral-B hebben volgens het FD inmiddels een traditie van juridisch conflict opgebouwd. In 2004 werden reclames verboden van zowel Philips als Gillette, de toenmalige eigenaar van Oral-B. Beweringen destijds dat elektrische borstels beter reinigden dan die van de concurrent, moesten door beide bedrijven in landelijke kranten worden gerectificeerd.
Tien jaar geleden trok Philips ook al aan het kortste eind toen rechtbank en gerechtshof bepaalden dat het bedrijf ten onrechte had geclaimd dat zijn elektrische tandenborstel meer plak verwijdert dan de Oral-B-borstels.