Met het Prime-abonnement zet de Amerikaanse webwinkel Amazon eindelijk écht voet op Nederlandse bodem.
Dankzij het abonnement kunnen klanten gebruikmaken van gratis bezorging binnen één dag via de Duitse website, de eigen videostreamingsdienst én de eigen foto-opslagdienst.
Natuurlijk was er al Amazon.nl, maar daar viel de afgelopen jaren weinig te beleven. Nederlanders kopen jaarlijks voor miljoenen bij de gigant, maar een directe concurrentie voor Bol.com en Coolblue was het tot dusver niet.
Amazon Prime versus Coolblue
Komt daar verandering in dankzij de komst van Prime in ons land? Coolblue-oprichter Pieter Zwart ziet het allemaal nog niet zo’n vaart lopen, zo vertelt hij tijdens de opening van de eerste Coolblue XXL-winkel in Amsterdam aan Business Insider.
Op de vraag hoe hij naar Amazon Prime kijkt, antwoordt hij nuchter:
“Met veel interesse natuurlijk. Amazon is er al een paar jaar, Prime hebben ze onlangs geïntroduceerd. Een abonnement van vijftig euro per jaar voor gratis verzending, dat is op zich een interessant stap. Zeker gezien dat de verzending de facto in Nederland al standaard gratis is. Al een paar jaar. Dus ja, interessant…”
Nederlanders waren tot voor kort aangewezen op creditcards en – sinds begin dit jaar – automatische incasso om bij Amazon te betalen. Voor veel potentiële klanten toch een barrière. Zwart over de nieuwe voordelen van Amazon Prime:
“Nou, als het gratis verzending is... iDeal betalen... Is dat nou onderscheidend? Het is een groot bedrijf, maar dan komt die ondernemersvisie van mij weer om de hoek kijken: het gaat erom in welke mate ze de klantreis kunnen bieden. En gratis verzending en iDeal vind ik echt de basics.”
Die klantreis, dat is wat Coolblue juist onderscheidt van de rest. Het bedrijf benadert klanten nét even anders. Waar Bol.com en Amazon louter hun producten online aanbieden, helpt Coolblue de klant met het maken van een keuze.
Concurrenten online retail
Hij legt uit: “Aangezien ik niet zelf een product bedacht heb, is er waarschijnlijk óók iemand anders met een bestelknopje, een plaatje en een prijsje. Namelijk: een andere webwinkel. Daar zijn er zestigduizend van in Nederland en België. Voor je het weet sta je te concurreren op het prijsje.”
Dat is volgens Zwart niet erg, maar er is altijd wel iemand die het goedkoper aan kan bieden dan jij. Voor je het weet moet jij er weer onder gaan zitten met je prijs.
“Dat is vervelend. De hamvraag is natuurlijk hoe je hier aan kunt ontkomen. Het antwoord is simpel: nadenken. Nadenken over wat de klant eigenlijk wil. Of beter: we verkopen vandaag ongeveer duizend wasmachines in Nederland en België, wat weten we over de klant die vandaag een wasmachine koopt?”
Coolblue als klantenreisbureau
Door deze manier van denken is Coolblue volgens Zwart geen retailer, maar een 'klantenreisbureau'. Honderduit vertelt de 'beginbaas' over zijn visie: hoe iemand die een wasmachine koopt compleet verschilt van een klant die op zoek is naar een laptop. En hoe je al deze verschillende klanten zo goed mogelijk kunt helpen in hun 'reis'.
Volgens Zwart schuurt het op dit punt bij Prime: “Amazon moet echt iets meer doen dan alleen een plaatjes, prijsje, knopje, want dat is in Nederland door iedereen al redelijk geoptimaliseerd.”