- Dragons’ Den-investeerder Pieter Schoen wil met de Belgische energieleverancier Mega de Nederlandse markt bestormen.
- Schoen deed dat al eerder met de Nederlandse Energie Maatschappij, waarvan hij een van de oprichters is.
- Mega moet binnen drie jaar minimaal anderhalf miljoen klanten in Europa hebben.
“Dezelfde energie. Gewoon goedkoper.” Dat is de slogan waarmee de Belgische energieleverancier Mega Nederland wil veroveren. Vanaf september levert het bedrijf energie in Nederland. Geïnteresseerden kunnen zich nu alvast al aanmelden.
Drijvende kracht achter Mega is Pieter Schoen, de investeerder die onder meer bekend is van het tv-programma Dragons’ Den.
“Wij zijn zo kostenefficiënt, dat gaat niemand ons nadoen”, zegt Schoen tegen RTL Nieuws.
De energiemarkt is bekend terrein voor Schoen. Hij richtte in 2005 de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) op samen met compagnon Harald Swinkels.
Door de liberalisering van de energiesector een jaar eerder is de markt rijp voor een prijsvechter. Schoen en Swinkels vervullen die rol met verve, met lage tarieven, een agressieve wervingscampagne en opvallende tv-spotjes met bekende Nederlanders ('Ik zeg doen!).
In ruim een decennium groeit NLE uit tot de vierde energiemaatschappij van Nederland. In 2018 doen Schoen en Swinkels hun energiebedrijf van de hand. Waterland Private Equity neemt NLE over voor 200 miljoen euro.
In de jaren erna richt Schoen zich op zijn investeringsmaatschappij Shoe Investments. Hij steekt geld in snelgroeiende ondernemingen, zoals optiekketen Charlie Temple, isolatiespecialist.nl en het Nederlandse wanddecoratielabel Ixxi.
Ook stapt hij in 2019 in bij het Belgische energiebedrijf Mega, samen met zijn compagnon Theo de Rooij, de medeoprichter van de mobiele operator Youfone. Via de holding 'La Deuxième Phase' kopen ze voor 10 miljoen euro een belang van 59 procent.
Mega wil de kosten zo laag mogelijk houden
Nu wil Schoen met Mega opnieuw Nederlanders verleiden met goedkope energie. Begin dit jaar is zijn concurrentiebeding verlopen, dus niets staat hem meer in de weg om opnieuw de energiemarkt te betreden.
"Sinds de verkoop in 2018 merkte ik dat bij de concurrenten de rust was wedergekeerd", zegt Schoen tegen De Ondernemer. "Hoog tijd dus om de markt weer lekker te gaan opschudden."
De formule van Mega is simpel: klanten trekken met lage tarieven en zelf de kosten laag houden door een kleine organisatie die digitaal werkt. Het Belgische bedrijf heeft slechts honderd mensen in dienst, waarvan acht IT'ers. Bij NLE heeft lopen er volgens Schoen alleen al vijftig ontwikkelaars rond.
Mega is actief in België en Frankrijk en is de afgelopen jaren razendsnel gegroeid. In 2018 had het bedrijf 55.000 klanten, nu zijn dat er naar eigen zeggen 750.000. Schoen wil binnen drie jaar doorgroeien naar anderhalf miljoen Europese klanten.
Dat wil hij doen zonder opvallende advertentiecampagnes op radio en tv, zoals bij NLE. Want die kosten immers veel geld. De lage tarieven van Mega moeten voldoende zijn om klanten te verleiden, al wil Schoen nog weinig kwijt over wat stroom en gas gaat kosten. "We passen de (variabele) prijzen aan op die van onze concurrenten", zegt hij tegen RTL.
[activecampaign form=30]
Lees meer over succesvolle ondernemers:
- Jitse Groen richtte als ‘tamelijk luie’ student Thuisbezorgd.nl op, 20 jaar later is hij de bezorgkoning van de wereld – en miljardair
- Sytse Sijbrandij wilde eerst niks weten van investeerders, nu is zijn bedrijf GitLab $2,75 miljard waard – dit is zijn verhaal
- Ali Niknam wil alleen superslimme mensen bij Bunq: ‘Wij durven te kiezen voor een bepaalde cultuur’
- Pieter Zwart begon Coolblue op een Rotterdamse zolderkamer, nu is hij multimiljonair – dit is het verhaal van de ‘Nederlandse Jeff Bezos’