- Verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot is door de rechter failliet verklaard.
- Het faillissement was aangevraagd door een schuldeiser die nog zo’n 80.000 euro bij het bedrijf uit had staan.
- Oprichter en CEO Jouri Schoemaker zinspeelt op een doorstart. Hij probeerde de afgelopen weken miljoenen op te halen om schuldeisers te betalen.
- Lees ook: 2 groene, online supermarkten: waarom gaat het startup Crisp voor de wind, terwijl Pieter Pot op de blaren zit?
Verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot is donderdag door de rechtbank in Rotterdam failliet verklaard. Dat meldt oprichter en CEO Jouri Schoemaker aan ANP. “Ik geef niet op. We gaan met de curator in gesprek over een mogelijke doorstart.”
Het was pensioenfonds BPFL dat het faillissement van Pieter Pot had aangevraagd. De startup had een schuld van bijna 80.000 euro bij het pensioenfonds uitstaan. BPFL was één van de 140 schuldeisers bij Pieter Pot, dat al langere tijd in een financiële malaise verkeert.
De andere schuldeisers gingen volgens Schoemaker akkoord met uitstel van betaling. Zij zouden zelfs hun fiat hebben gegeven aan het omzetten van 800.000 euro aan vorderingen in leningen, mits het bedrijf donderdag uitstel van betaling zou krijgen van de rechter. Dit is niet gebeurd, gezien de uitspraak.
Crowdfunding had €3 miljoen moeten opleveren
Om geld bij elkaar te krijgen voor het uitbetalen van alle schuldeisers, startte Pieter Pot in oktober een crowdfundingcampagne. Het bedrijf wilde 3 miljoen euro bij elkaar krijgen, om zowel schuldeisers af te betalen als de lege schappen bij te vullen. Door te investeren, konden liefhebbers certificaten van aandelen in het bedrijf vergaren.
Pieter Pot wist bij de oorspronkelijke deadline van de campagne - 30 november - niet voldoende kapitaal op te halen. De deadline werd daarom uitgesteld tot 18 december. Er staat op dit moment ruim 2,1 miljoen euro op de teller. Of de crowdfunding nu nog doorgang krijgt, is niet bekend.
De problemen bij Pieter Pot resulteerden de afgelopen weken ook in klachten van klanten. Zij klaagden online over het beperkte aanbod van producten, een matige klantenservice en over het feit dat ze hun statiegeld op flessen niet terugkregen.
Pieter Pot bezorgde zijn levensmiddelen in flessen, om geen verpakkingen te hoeven gebruiken. Het bedrijf deed dit uit milieuoogpunt en wist zodoende door de jaren heen een klantenkring op te bouwen van mensen die duurzaamheid belangrijk vinden.
Pieter Pot ging eerder met de pet rond bij achterban
Pieter Pot ging al enkele malen eerder dit jaar met de pet rond bij zijn achterban. Zo meldde Business Insider in juli dat Pieter Pot klanten vroeg om een financieel tegoed van 100 tot 500 euro op hun gebruikersaccounts te zetten.
Zo wilde de supermarkt voldoen aan de wensen van leveranciers, die vooruitbetaald willen worden na een onzekere periode bij het bedrijf. Het leverde de startup indertijd een half miljoen euro op. In september haalde de verpakkingsvrije supermarkt nog eens 70.000 euro op bij zijn achterban.
Dat het bedrijf dit jaar al drie keer met de pet rondging bij zijn achterban, was volgens particulier investeerder en startup-expert Jeroen Bertrams mogelijk nadelig voor het imago van het bedrijf bij investeerders. "Eerder waren ze in feite hun producten met korting aan het verkopen", zei Bertrams eind november tegen Business Insider. "Nu proberen ze tot 40 procent van hun aandelen te verkopen aan hun achterban. Externe investeerders zien dat. Die stappen minder snel in je bedrijf als je het zo financiert."
Al had Pieter Pot naar eigen zeggen zo'n 20.000 actieve klanten, het bedrijf kwakkelde al geruime tijd. Wist Pieter Pot tijdens de coronacrisis in 2021 nog 9 miljoen euro op te halen bij investeerders, daarna stokte de groei. Nederlanders deden hun boodschappen minder vaak online.
Pieter Pot kreeg niet opnieuw groeikapitaal van investeerders, die door de gestegen rentes en onzekere economische vooruitzichten vaker hand op de knip hielden. Sturen op winstgevendheid lukte het bedrijf niet, waardoor Pieter Pot eind vorig jaar tientallen mensen moest ontslaan.
Het bedrijf viel in februari in handen van de Delicatessenfabriek, het bedrijf dat de glazen potten schoonmaakte waar klanten van Pieter Pot hun producten in ontvingen. Ook onder de vleugels van dit bedrijf wist Pieter Pot het tij niet te keren.
Schoemaker was tot dusver niet bereikbaar voor commentaar.