- Picnic, Kruidvat en Hornbach zijn de meest toekomstbestendige retailers van Nederland, volgens de Retail Ranking 2023 van Q&A Retail.
- Zij danken hun sterke positie deels aan hun loyale klanten, die deze merken aanbevelen of ze als onmisbaar beschouwen.
- Andere sterke merken in de detailhandel zijn IKEA, bol, Action en Albert Heijn.
- Lees ook: Blokker maakt geen operationeel verlies meer, volgens topman – maar geen haast met verkoop
Kosten die stijgen en klanten die minder uitgeven; het zijn uitdagende tijden voor retailers. Maar niet alle winkelketens hebben het even zwaar. Picnic, Kruidvat en Hornbach zijn het meest toekomstbestendig, volgens de Retail Ranking 2023 van Q&A Retail.
Zij worden gevolgd door IKEA, bol, Action en Albert Heijn.
Het onderzoek van Q&A Retail is gebaseerd op vragen aan ruim 7.000 consumenten over ruim 180 retailbedrijven. Die zijn beoordeeld op aspecten zoals onmisbaarheid, onderscheidend vermogen, interactie met klanten, loyaliteit en aanbevelingen door klanten.
Hornbach en Picnic danken hun sterke positie deels aan hun loyale klanten. Zij bevelen deze merken aan of keren er regelmatig terug, ondanks de nog altijd hoge inflatie.
Kruidvat is een van de retailers die door het merendeel van zijn klanten als onmisbaar wordt beschouwd. Ook Eye Wish, Apple en Keurslager scoren goed op deze maatstaf.
Die laatste wordt door zijn klanten ook gezien als onderscheidend. Daarbij zijn van belang de eigen identiteit, de eigen merken, de service of kwaliteit, en innovatie en duurzaamheid. Ook Dille & Kamille, Rituals en IKEA halen hoge cijfers op deze criteria.