- Om de oplopende vraag te kunnen bijbenen opent websuper Picnic voor de tweede keer dit jaar versneld een distributiecentrum.
- Het distributiecentrum in Zaandam zou deze nazomer geopend worden, maar dit is vervroegd naar juni.
- Inmiddels is de wachtlijst voor het bestellen bij Picnic flink opgelopen, tot zo’n 200.000 mensen.
Onlinesupermarkt Picnic neemt voor de tweede keer dit jaar versneld een nieuw distributiecentrum in gebruik. Momenteel staan er 200.000 mensen op de wachtlijst om te kunnen bestellen bij Picnic. De nieuwe distributiecentra moeten helpen om de wachtlijsten te verkorten.
Volgens de onlinesupermarkt groeide het aantal bestellingen afgelopen jaar extra hard, omdat veel mensen vanwege het coronavirus de fysieke supermarkt vermeden.
Michiel Muller, CEO en mede-oprichter van Picnic, zegt dat het aantal wachtenden hoog blijft. “Hoelang iemand op de wachtlijst staat verschilt per stad, maar meestal is het een paar weken.”
Het distributiecentrum in Zaandam zou deze nazomer geopend worden, maar dit is vervroegd naar juni. Dit voorjaar opende ook het distributiecentrum in Berkel en Rodenrijs eerder dan gepland de deuren.
Het nieuwe distributiecentrum wordt geopend om aan de groeiende vraag in Amsterdam en Noord-Holland te kunnen voldoen. Het heeft een oppervlakte van 20.000 vierkante meter en zal werk gaan bieden aan vijfhonderd mensen. Picnic heeft ook distributiecentra in Diemen, Eindhoven, Utrecht, Rotterdam en Apeldoorn.
Picnic wil verder uitbreiden in Europa
Picnic startte in 2015 in Amersfoort met de bezorging van boodschappen met elektrische karretjes. Klanten kunnen artikelen bestellen via de app. Die worden kosteloos aan huis afgeleverd. Wel geldt er een minimum orderbedrag van 35 euro.
Inmiddels crossen de opvallende Picnic-wagentjes rond in honderd Nederlandse steden en dertig Duitse. Het bedrijf kon snel opschalen door de investering van vier Nederlandse familiefondsen, die tot nu toe 350 miljoen euro in Picnic staken.
In september 2020 ontvouwde Picnic-topman Muller plannen om ook in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk boodschappen te bezorgen. Om op Europese schaal meer slagkracht te krijgen, bundelde de websuper de krachten met het Duitse Edeka.
Lees ook: Waarom Duitsers nóg enthousiaster zijn over online supermarkt Picnic dan Nederlanders
Inkooporganisatie SuperUnie, waar ketens als Coop, Plus en de Spar bij zijn aangesloten, is ingeruild voor Everest, een eigen inkooporganisatie met Edeka. Door de logistieke kracht van Edeka te combineren met de data van Picnic kan deze inkoopcombinatie in heel Europa actief worden.
Lees meer over Picnic:
- De strijd om Duitsland barst los tussen websupers – Picnic dringt binnen vanuit het westen, het Tsjechische Rohlik vanuit het oosten
- De online boodschappenmarkt groeit hard en daar profiteren vooral de kleine supers van – Picnic stoot Jumbo van de 2e plaats
- Picnic hoeft Max Verstappen toch geen €150.000 te betalen om ludieke reclamespot met lookalike