De Duitse supermarktgigant Edeka wil naar verluidt een groter belang in Picnic. Daarbij zou de Nederlandse websuper worden gewaardeerd op 1 miljard euro.
Picnic en Edeka werken al nauw samen en hebben onlangs een eigen inkooporganisatie opgezet.
Volgens het Duitse vakblad LebensmittelZeitung willen de Duitsers hun aandeel in Picnic vergroten om meer invloed uit te kunnen oefenen op de strategie.
De Duitse supermarktreus Edeka wil mogelijk meer van Picnic, de Nederlandse websuper van serie-ondernemer Michiel Muller die in vijf jaar tijd razendsnel is gegroeid.
Volgens het Duitse vakblad LebensmittelZeitung wil Edeka zijn belang in Picnic verdubbelen. Daarmee zou het Nederlandse bedrijf een waardering krijgen van 1 miljard euro.
Picnic startte in 2015 in Amersfoort met de bezorging van boodschappen met elektrische karretjes. Klanten kunnen artikelen bestellen via de app. Die worden kosteloos aan huis afgeleverd. Wel geldt er een minimum orderbedrag van 35 euro.
Inmiddels crossen de opvallende Picnic-wagentjes rond in honderd Nederlandse steden en dertig Duitse. Het bedrijf kon snel opschalen door de investering van vier Nederlandse familiefondsen, die tot nu toe 350 miljoen euro in Picnic staken.
Picnic wil verder uitbreiden in Europa
In september ontvouwde Picnic-topman Muller plannen om ook in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk boodschappen te bezorgen. Om op Europese schaal meer slagkracht te krijgen, bundelt de websuper de krachten met het Duitse Edeka.
Lees ook: Waarom Duitsers nóg enthousiaster zijn over online supermarkt Picnic dan Nederlanders
Inkooporganisatie SuperUnie, waar ketens als Coop, Plus en de Spar bij zijn aangesloten, is ingeruild voor Everest, een eigen inkooporganisatie met Edeka. Door de logistieke kracht van Edeka te combineren met de data van Picnic kan deze inkoopcombinatie in heel Europa actief worden, denkt Muller.
Edeka is een coöperatie waarbij 3.700 zelfstandige ondernemers zijn aangesloten. De 11.200 winkels in Duitsland waren vorig jaar goed voor een omzet van bijna 56 miljard euro. Daarmee is Edeka slechts een fractie kleiner dan Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn.
Edeka zou een groter belang in Picnic willen
Nu zou Edeka de intensievere samenwerking met Picnic dus ook willen omzetten in een groter belang. Volgens LebensmittelZeitung willen de Duitsers zo meer invloed uit kunnen oefenen op de strategie.
Edeka heeft naar verluidt 35 procent van de Duitse tak van Picnic in handen en 10 procent van Picnic International, het overkoepelde bedrijf van de Nederlandse onlinesupermarkt.
Edeka-topman Markus Mosa wil volgens ingewijden het aandeel in de Duitse tak inwisselen voor een groter belang in de internationale tak. De raad van toezicht zou al achter het plan staan.
Picnic wil tegenover vaksite Distrifood niet ingaan op de berichten.
Misschien vind je deze artikelen over supermarkten ook interessant:
- Hoe goedkoop is online supermarkt Picnic nou echt? We deden de test
- AH gaat met nieuwe bezorgservice scherper concurreren met Picnic
- Wijn van Aldi en Lidl is goedkoop, maar toch lekker – zo krijgen ze dat voor elkaar
- Wij mochten kijken in het hypermoderne distributiecentrum van Albert Heijn
- Van Brabantse groothandel tot supermarktimperium – hoe de familie Van Eerd van Jumbo een miljardenbedrijf maakte