Bijna drie jaar geleden tikte websuper Picnic 100 miljoen euro binnen om in heel Nederland boodschappen te bezorgen met elektrische karretjes, een ongekend hoog bedrag voor een Nederlands bedrijf.
Nu gaat Picnic daar nog eens overheen. De online supermarkt krijgt in een nieuwe financieringsronde 250 miljoen euro voor de bouw van een hypermodern gerobotiseerd distributiecentrum bij Utrecht.
Net als in 2017 steken vier familiefondsen geld in de boodschappenbezorger. Dat zijn NPM Capital van de familie Fentener van Vlissingen, Hoyberg van de familie Hoyer, de Hoge Dennen van de familie De Rijcke van drogisterijketen Kruidvat en Finci, bekend van Boni. Daarnaast verstrekt ABN Amro een lening.
“We gebruiken deze financiering om de meest duurzame infrastructuur voor thuisbezorgen uit te bouwen en de beste mensen uit de techindustrie aan te nemen”, aldus mede-oprichter van Picnic Frederik Nieuwenhuys. “Het gerobotiseerde distributiecentrum in Utrecht vormt samen met onze elektrische autootjes de basis van onze groeistrategie en levert ook nog eens duizend banen op.”
Picnic concurreert met bezorgdiensten van Albert Heijn en Jumbo door boodschappen gratis en zonder wachttijden te bezorgen. De dienst lanceerde in 2015 in Amersfoort en breidde vervolgens razendsnel uit in Nederland en Duitsland.
Lees meer: Waarom Duitsers nóg enthousiaster zijn over Picnic dan Nederlanders
Picnic heeft inmiddels ruim 300.000 klanten en bezorgt boodschappen in meer dan honderd plaatsen. Nog eens enkele tienduizenden klanten staan op de wachtlijst. Picnic streeft Albert Heijn in rap tempo voorbij bij het bezorgen van boodschappen. In regio’s waar het bedrijf actief is, heeft het inmiddels een fors hoger online-marktaandeel, blijkt uit onderzoek van GfK.
Wel dook het bedrijf in 2017 in de rode cijfers. Onder de streep noteerde Picnic een nettoverlies van 45,5 miljoen euro, met name omdat het bedrijf veel investeert in verdere groei.
Gerobotiseerd distributiecentrum
Pinic heeft zeven distributiecentra en wil daar dus een hypermodern exemplaar bij bouwen. Daarin volgt het bedrijf Albert Heijn dat in Zaandam al met een dergelijk concept werkt (Business Insider mocht daar vorig jaar een kijkje nemen). Ook Jumbo bouwt een gerobotiseerd distributiecentrum in Nieuwegein.
Het nieuwe distributiecentrum van Picnic bij Utrecht moet over twee jaar operationeel zijn. Het gebouw heeft 42.000 vierkante meter vloeroppervlak en beschikt over honderd volledig geautomatiseerde sorteer-, inpak- en distributiemachines die speciaal door Picnic zijn ontwikkeld. De online supermarkt wil daarnaast met technologie en kunstmatige intelligentie voedselverspilling en het gebruik van verpakkingsmateriaal sterk terugdringen.
Ook moeten slimme foefjes voor meer werkgemak van personeel zorgen. "De orderpickers kunnen nu staand hun werk doen, in plaats van langs rijen met producten te lopen", zegt Picnic-topman Michiel Muller tegen vaksite Twinkle.
Volgens Muller is het nieuwe distributiecentrum geen antwoord op de FNV die al een tijd actievoert tegen Picnic. De vakbond vindt de werkomstandigheden in de magazijnen zwaar en meent dat Picnic zijn werknemers onderbetaalt.
Misschien vind je deze artikelen over supermarkten ook interessant:
- Albert Heijn doet een test met een apart schap voor misvormde groente
- Hoe goedkoop is online supermarkt Picnic nou echt? We deden de test
- Wijn van Aldi en Lidl is goedkoop, maar toch lekker – zo krijgen ze dat voor elkaar
- Wij mochten kijken in het hypermoderne distributiecentrum van Albert Heijn
- Aldi heeft twee winkels in een nieuw, luxer jasje gestoken – zo ziet dat eruit