Je wrijft toch een paar keer in je ogen. Klopt dit wel? Pinokkio’s neus lijkt
wel uit het beeld te komen. En het is toch echt een plat scherm. Niet dikker
dan een standaard platte televisie.
Philips gebruikt een filmpje van de beroemde pop en zijn steeds langere
neus om zijn technische kunnen te onderschrijven. Het bedrijf kan al een
tijdje driedimensionale schermen maken. “Maar tot nu toe produceerden we ze
in zeer kleine aantallen”, zegt Rob de Vogel, een senior bij Philips 3D
Solutions. “Dat gaat snel veranderen.”
Er worden van de grotere modellen (52 inch) geen miljoenen geproduceerd, zoals
dat met de normale 2D-televisies wel gebeurt. “Haal er maar twee nullen
vanaf”, zegt De Vogel. “Duizenden, wellicht tienduizenden. Voorlopig maken
we deze exclusief in Eindhoven.”
Daardoor is het prijskaartje ook nog fors. “Op 6 tot 7 duizend euro moet je
toch wel rekenen. Deze grotere 3D-schermen zijn ook vooral voor bedrijven of
reclame-uitingen, niet echt voor de consument.”
Maar de hoge prijs is enigszins misleidend. Wat betreft de materialen
is een 3D-scherm niet veel duurder dan een normaal LCD-televisiescherm. “Er
gaat een extra lens over het 2D-scherm”, legt De Vogel uit. “En wat extra
technologie. Maar dat kost allemaal niet zoveel.” Philips noemt de
3D-techniek Wowvx.
De kosten zitten vooral in het ombouwen van de fabrieken en de daaraan
gekoppelde afschrijvingen. Omdat het gaat om relatief lage getallen, wordt
de prijs hoger. Bij grote aantallen kunnen de kosten op veel meer producten
worden terugverdiend.
Dit geldt in minder mate voor de kleinere 22 inch-schermen. Omdat hier
wel al snel grote aantallen van kunnen worden gemaakt, moet een prijs van
duizend euro mogelijk zijn, meent De Vogel. “De kleinere schermen zijn wel
gericht op consumenten. Gamen kan bijvoorbeeld een interessante toepassing
zijn.”
Maar uiteindelijk hoopt Philips dat andere fabrikanten de technologie gaan
oppakken. “Wij willen de 3D-techniek graag licentiëren”, zegt De Vogel. Op
die manier kan de Eindhovense firma toch geld verdienen zonder zelf diep in
de beeldschermproductie te duiken.
Philips probeert voorzichtig afscheid te nemen van de markt voor
beeldschermen. Zo zette het bedrijf in januari een deel van zijn
beeldschermenportfolio in de etalage. Ook werd het belang in de joint
venture met LG afgebouwd. De productie van computermonitors werd vorig jaar
al overgedaan aan TPV Technologies in Hongkong.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl