Philips trekt zich met de dinsdag aangekondigde verkoop van het onderdeel Lifestyle Entertainment volledig terug uit de productie en distributie van traditionele consumentenelektronica. Eerder stootte het concern al de televisietak af. Daarmee komt het concern steeds verder van de consument te staan.
Philips blijft zich met de consumentendivisie wel richten op producten op het gebied van gezondheid en welzijn die meer groeipotentieel hebben, zoals elektrische tandenborstels, scheerapparaten en keukenbenodigdheden. Maar deze divisie wordt steeds kleiner in vergelijking met de andere twee divisies die meer gericht zijn op bedrijven en overheden: Healthcare en Lighting die vorig jaar ook een sterkere omzetgroei lieten zien dan Consumer Lifestyle.
Lifestyle Entertainment, dat onder meer luidsprekers, dockingstations en hoofdtelefoons maakt, gaat voor 150 miljoen euro naar het Japanse Funai, al 25 jaar een vaste partner van Philips. Het Philips-merk blijft, in ieder geval de komende vijf jaar, wel op de producten aanwezig.
Online entertainment
De omzet van Lifestyle Entertainment daalde al langer vanwege de verschuivende interesse van consumenten naar online entertainment. Hoewel het vorig jaar winstgevend was, drukte het bovendien op de winstmarge van Philips. Analisten reageerden positief op de overeenkomst. ,,Ze verbeteren hiermee hun portfolio”, zei Hans Slob van de Rabobank. Het aandeel Philips noteerde in het eerste handelsuur vlak op 21,93 euro.
Philips maakte dinsdag een nettoverlies over het vierde kwartaal bekend van 355 miljoen euro. De cijfers werden gedrukt door een boete van ruim 500 miljoen euro uit Brussel voor verboden prijsafspraken over beeldbuizen.
Duidelijke vooruitgang
Over heel 2012 boekte Philips een winst van 231 miljoen euro, ten opzichte van een verlies van 1,3 miljard euro in 2011. De omzet steeg in het vierde kwartaal met 7 procent op jaarbasis tot 7,2 miljard euro en over het hele jaar bedroeg de stijging 4 procent tot 24,8 miljard euro.
,,We hebben duidelijke vooruitgang geboekt in 2012, maar er moet nog veel gebeuren om het volledige potentieel van Philips te benutten'', zei topman Frans van Houten. De focus blijft liggen op het verbeteren van de efficiëntie en investeren in innovatie en het bedrijf houdt vast aan zijn financiële doelen voor 2013.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl