Technologieconcern Philips richt de blik verder vooruit naar 2016. Topman Frans van Houten ziet meer mogelijkheden om kosten weg te snijden en harder te groeien in opkomende markten.

Dat blijkt uit de presentaties van de bestuurstop van Philips, die dinsdag een bijeenkomst met financiële analisten heeft in Londen.

Philips leunt op drie poten: medische apparatuur, licht en lifestyle-producten voor consumenten. De afgelopen jaren is vooral bij de consumentenproducten de focus aangescherpt, onder meer door apart zetten van de tv-tak.

Waren consumentenproducten in 2011 nog goed voor 36 procent van de omzet, inmiddels is dat gedaald tot 20 procent per medio 2013. Het omzet-aandeel van Licht is daarentegen gestegen van 30 naar 37 procent, en de Medische Apparatuur is goed voor 43 procent van de omzet (was: 34 procent begin 2011).

Topman Frans van Houten ziet voor de komende jaren mogelijkheden om de organisatie slagvaardiger te maken en meer kosten weg te snijden. Daarbij mikt Van Houten op een sterkere focus die 40 productgroepen omvat.

Groeiversnelling moet mede komen van verdere expansie in opkomende markten in onder meer Azië, Latijns-Amerika en Afrika. Deze regio's zijn al goed voor een derde van de omzet van Philips, die in 2012 op 23,5 miljard euro lag.

Philips: meer omzetgroei, hoger rendement

Een en ander moet resulteren in een groeiversnelling in de komende drie jaar. Voor 2013 denkt Philips uit te komen op een vergelijkbare omzetgroei van circa 4 procent. De komende jaren moet daar een versnelling op optreden.

De gemiddelde omzetgroei moet in 2016 duidelijk tussen de 4 en 6 procent liggen, bij een operationele winstmarge vóór amortisatie (ebita) van 11 tot 12 procent. Het rendement op het geïnvesteerde vermogen moet in 2016 boven de 14 procent liggen

Van Houten wil het huidige kostenbesparingsprogramma, dat loopt tot en met 2015, aanscherpen van 1,1 miljard euro tot 1,5 miljard euro.

Verder probeert Philips beleggers de komende twee tot drie jaar ter wille te zijn door voor 1,5 miljard euro aandelen in te kopen. Idee bij de inkoop van aandelen door een bedrijf is dat er minder uitstaande aandelen overblijven, waarover de winst verdeeld moet worden, wat gunstig is voor zittende aandeelhouders.

Op de beurs behoorde Philips maandagochtend tot de grootste dalers in de AEX-index. Beleggers leken niet onder de indruk van de nieuwe financiële doelen van Philips. Analisten van Rabobank gaven in een eerste reactie aan dat ambities die topman van Houten heeft neergelegd, relatief makkelijk te halen zijn.

Lees ook

Hoe een noedelmachine Philips doet groeien

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl