Philips heeft in het eerste kwartaal ondanks grote schommelingen in de markten waarin het actief is de omzet weten op te voeren.
Ook de winst zat in de lift, blijkt uit de maandag gepubliceerde kwartaalcijfers van het technologieconcern. De omzet, inclusief die van de verzelfstandigde verlichtingsdivisie waar Philips nog een meerderheidsbelang in heeft, groeide met 2 procent naar 5,7 miljard euro.
Hogere winstmarge bij medische producten en persoonlijke verzorging
De eigen activiteiten op het gebied van gezondheidszorg en persoonlijke verzorging waren goed voor een groei van de vergelijkbare opbrengsten van 3 procent. Het bedrijfsresultaat (ebita) voor eenmalige posten nam met bijna een vijfde toe naar 442 miljoen euro.
De nettowinst viel met 259 miljoen euro zeven keer zo hoog uit als een jaar eerder. Met name de marges op medische apparatuur en producten op het gebied van persoonlijke verzorging verbeterden sterk. De prestaties op het gebied van software en aanverwante diensten voor ziekenhuizen waren wat minder sterk.
Philips is op dat terrein sterk afhankelijk van grote contracten, daarvan werden er relatief weinig gesloten. Philips verwacht later in het jaar een inhaalslag te kunnen maken. Daarmee kan de doelstelling om de omzet uit gezondheidstechnologie met 4 tot 6 procent per jaar te laten groeien, in 2017 alsnog worden gehaald.