De oplevering van de nieuwe luchthaven van Berlijn wordt weer verschoven. Waarschijnlijk gaat Berlin-Brandenburg pas in 2016 open.
Die waarschuwing doet Hartmut Mehdorn, de directeur van de luchthaven, in een brief aan de regering van de deelstaat Brandenburg. De brief is in handen van het Duitse persbureau DPA.
Eind januari zei Mehdorn nog tegen het Duitse parlement dat de luchthaven toch echt in 2015 in bedrijf zou zijn.
Geluidsoverlast
Mehdorn wijt de vertraging aan de Duitse luchtvaartautoriteiten. Als eerste zou de zuidelijke baan open gaan. Maar van de autoriteiten mag dat pas als bij alle huishoudens in de directe omgeving (4900 zijn dat er) isolatie tegen geluidsoverlast is ingebouwd. Volgens de regering is dat bij pas 39 huishoudens gebeurd.
De luchtvaartautoriteiten willen omwonenden nu zes maanden de tijd geven om isolatieramen te laten plaatsen, wat bovendien door de luchthaven moet worden betaald. Niet haalbaar volgens Mehdorn, die de autoriteiten verwijt dat ze hun eisen op let laatste moment hebben verscherpt.
Proefdraaien
Vorige week heeft Mehdorn het proefdraaien met de zuidelijke zijvleugel van de terminal afgeblazen. Berlin-Brandenburg zou bovendien een noordelijke startbaan van het naburige vliegveld Schönefeld overnemen. Die baan zou in juli worden gerenoveerd, maar dat is kennelijk ook voorlopig stopgezet.
De prestigieuze nieuwe luchthaven moest een symbool worden van het herenigde Berlijn; het moet de luchthavens Tegel en Schönefeld vervangen. Het is echter een hoofdpijnproject voor Duitsland geworden. Berlin-Brandenburg zou in oktober 2011 open gaan, maar de opening werd vier keer verschoven. Het project wordt met 4 miljard euro twee keer zo duur als begroot.
Lees ook: Berlijn: spooktrein naar een leeg vliegveld
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl