- Fintechstartup Payaut heeft een vergunning van De Nederlandsche Bank gekregen voor het verlenen van betaaldiensten.
- Via Payaut kunnen marktplaatsen geld uitkeren aan verkopers zonder DNB-vergunning en zo voldoen aan de PSD2-wetgeving.
- Payaut is opgericht in 2019 en richt zijn pijlen nu op de Duitse markt.
Een nieuw hoofdstuk is begonnen. Zo kondigt de Amsterdamse fintechstartup Payaut het verkrijgen van een DNB-vergunning aan op hun LinkedIn-pagina.
Tot dusver was Payaut in Nederland actief onder een vrijstelling van De Nederlandsche Bank. Met de DNB-licentie op zak mag het bedrijf betaaldiensten in heel Europa aanbieden. Dat wil Payaut direct doen. Duitsland staat daarbij als eerste op het lijstje.
Om de uitrol bij de oosterburen te versnellen heeft de startup Angelina Rigby in dienst genomen. Zij heeft veel verkoopervaring in de Duitse fintechmarkt opgedaan, onder meer bij Paypal.
“Anders dan in Nederland, waar iDeal heerst, is Paypal in Duitsland een van de grootste betaalmethodes voor online marktplaatsen”, zegt Payaut-CEO Ernst van Niekerk. “Dat maakt Duitsland voor ons een belangrijke markt. Niet alleen zijn er meer spelers, ze zijn ook veel groter dan in Nederland en we kunnen ze iets bieden waar ze op zitten te wachten.”
Payaut is opgericht in 2019 door voormalig Adyen-werknemer Van Niekerk en de inmiddels vertrokken softwareontwikkelaar Gillis Haasnoot. Het bedrijf haalde in twee rondes 3,7 miljoen euro op bij twee buitenlandse durfinvesteerders en een Nederlandse geldschieter.
Veel Nederlandse marktplaatsen hebben een DNB-vergunning nodig
Payaut richt zich op een specifiek deel van de online betalingsverwerking. Neem als voorbeeld een platform als Bol.com. Dat ziet geld binnenkomen van kopers die een boek, bankhoes of boormachine aanschaffen. Die bedragen sluist Bol.com door naar de verkopers – en houdt daarbij een percentage van de verkoopprijs voor zichzelf.
Die uitgaande stroom is het terrein van Payaut. De fintechstartup houdt zich niet bezig met hoe de consument afrekent, maar hoe het geld uiteindelijk bij de verkopende partij terechtkomt. Dat is namelijk iets wat bedrijven als Bol.com niet meer zomaar zelf mogen regelen volgens de PSD2-wetgeving.
PSD2 is een Europese richtlijn die sinds februari 2019 van kracht is en het betalingsverkeer tussen consumenten en bedrijven reguleert. Een van de maatregelen is dat online platforms en marktplaatsen voor het beheren en uitkeren van geld een vergunning bij De Nederlandsche Bank moeten aanvragen, een kostbaar en tijdrovend proces.
Brussel wil zo verkopers beschermen. Bij een faillissement van een online marktplaats legt een curator beslag op de nog niet uitgekeerde tegoeden en kunnen verkopers fluiten naar hun geld. Beter is om marktplaatsen uit de betaalstroom te halen.
Een derde partij als Payaut beschikt wel over een betaalinstellingsvergunning en kan de verdeling van het geld afhandelen. En checkt daarnaast de identiteit van de verkopers (Know Your Customer), ook een vereiste van de PSD2-wetgeving.
Payaut kan overweg met alle payment service providers
Payaut is niet de enige aanbieder van de zogeheten split payments-functie om geld dat omgaat op een online marktplaats automatisch door te sturen naar de juiste verkopers. Een concurrent is het Nederlandse concurrent Online Payment Platform.
Ook betaalreuzen als Adyen en het Amerikaanse Stripe hebben een dergelijke functionaliteit, maar dat heeft volgens Van Niekerk een nadeel. Kiest een marktplaats voor bijvoorbeeld Adyen om geld uit te keren, dan zit-ie automatisch ook vast aan Adyen om kopers af te laten rekenen. Inkomende bedragen via Mollie, Buckaroo of Sisow verwerkt Adyen namelijk niet. De marktplaats is afhankelijk van één partij.
Dat probleem lost Payaut op. De betaaloplossing van de Amsterdamse startup kan overweg met alle betaaldiensten. Marktplaatsen zijn vrij om te kiezen.
Payaut vangt 0,25 procent tot 1 procent per transactie, afhankelijk van het verwerkte betaalvolume.
Het bedrijf heeft tien klanten in Nederland, waaronder modeplatform Winkelstraat.nl en de verhuurplatforms Barqo (voor boten) en Motoshare (voor motoren). "We gaan in Duitsland live met een aantal Nederlandse klanten die ook in Duitsland opereren", aldus Van Niekerk.
Na Duitsland moet de rest van Europa volgen. In alle landen waar met euro betaald wordt, kan Payaut zijn diensten onaangepast uitrollen. Voor niet-eurolanden werkt het bedrijf aan een oplossing om ook andere munteenheden te verwerken om zo marktplaatsen en verkopers in hun eigen valuta uit te betalen.
[activecampaign form=30]
Lees meer over Nederlandse fintechbedrijven:
- Bunq haalt €193 miljoen euro op in grote investeringsronde – CEO Ali Niknam: ‘We zijn klaar voor een nieuwe groeifase’
- Bij Adyen komen jaarlijks 40.000 cv’s binnen – deze eigenschap moet je absoluut hebben als je er wilt werken
- Het Amsterdamse betaalbedrijf Mollie haalt €665 miljoen op – en wil mogelijk ook buiten Europa uitbreiden