Porsche adverteert met het nieuwste hybride model als auto van de zaak: slechts 14 procent bijtelling. Maar wat vindt de Belastingdienst er eigenlijk van als jij als kleine ondernemer zakelijk een peperdure sportauto rijdt? Z24’s nieuwe columnist financieel planner Paul van der kwast over wat wel, en wat niet mag van de fiscus.
1. Mag ik als zzp’er een Porsche van ruim een ton op de zaak zetten?
Ja hoor, dat mag. Je mag zelfs een Rolls Royce van 3,5 ton op de zaak zetten. De Belastingdienst gaat niet op de stoel van de ondernemer zitten en vindt dat jij zelf wel kunt bepalen wat voor jouw bedrijf verantwoord is. Als je in een te dure auto rijdt en daardoor geen winst maakt, is dat jouw probleem.
Bovendien verdient de fiscus een deel van jouw aftrekbare autokosten weer terug via de bijtelling. Die hybride Porsche Panamera van 113.300 euro heeft een bijtelling van 15.900 per jaar. Als je 52 procent belasting betaalt, betaal je voor je Porsche bijna 8.300 euro per jaar aan extra inkomstenbelasting.
2. Zijn er dan helemaal geen beperkingen?
Jawel, maar dan moet je het wel heel bont maken. Een advocaat die 41 Jaguars, Maserati’s, Rolls Royces en andere dure merken als bedrijfsauto’s had opgevoerd, waarvan 30 uitsluitend door hem werden gebruikt, kwam daar niet mee weg. De Belastingdienst vond dat de advocaat met zo’n omvangrijk wagenpark ten opzichte van zijn kantoor slechts zijn eigen behoeften bevredigde en niet dat van het kantoor. Hij moest in 2008 een naheffing van een paar ton betalen.
3. Hoe zit dat met andere vervoersmiddelen als een boot of een helicopter of. Mag ik die ook als bedrijfskosten opvoeren?
De kosten van een boot mag je nooit aftrekken (tenzij varen een bedrijfsactiviteit is). Dat staat expliciet zo in de wet.
Maar bij andere vervoersmiddelen, zoals een helicopter of een vliegtuig, is minder duidelijk wanneer er sprake is van zakelijk gebruik en hobbyïsme. In dat laatste geval spreekt de Belastingdienst over “standsuitgaven”. Daarmee bedoelt de Belastingdienst uitgaven die uitsluitend zijn gericht op het verhogen van je status en die op geen enkele manier het bedrijfsbelang dienen. Dat kan een transportmiddel als een vliegtuig zijn, maar ook een gouden pen met diamantjes “van de zaak” of het lidmaatschap van een golfclub zullen door de fiscus meestal als niet-aftrekbare “standsuitgaven’ worden beschouwd.
4. Meestal, maar soms mag je die kosten dus wel opvoeren als bedrijfskosten?
Klopt. Dit is geen zwart-wit gebied. De Belastingdienst kijkt net als bij het wagenpark van de advocaat of er niet sprake is van puur hobbyïsme. Een vliegtuig kan als zakelijk worden gezien als je kunt aantonen dat je er regelmatig zakelijk mee vliegt. Een webdesigner met een eenmanszaak die hooguit twee keer per jaar zakelijk naar het buitenland vliegt, zal dat niet lukken, maar een ondernemer die regelmatig enkele vestigingen in het buitenland bezoekt misschien wel.
5. En als de Belastingdienst mijn vliegtuig-van-de-zaak niet accepteert?
Dan kun je proberen met de Belastingdienst een andere afspraak te maken. Veel inspecteurs zijn redelijk flexibel en bereid te luisteren naar goede argumenten. Het compromis kan er uit bestaan dat je bijvoorbeeld de helft van de gemaakte kosten mag opvoeren als bedrijfskosten en de andere helft privé voor je rekening neemt.
Lees ook op Z24
Run op Jetta Hybrid vanweg lage bijtelling
Belastingtip: Fiscus kan ook ondernemer beboeten bij overtreden bijtellingsregel
Download de gratis rekentool op Z24tools: Auto van de zaak of in privé
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl