Mijn zoontje van vier zat laatst driftig met zijn hand over het scherm van
onze Philips-televisie te vegen, omdat hij naar een ander programma wilde.
Een beetje teleurgesteld zei hij: ‘papa, hij doet het niet.’
Inmiddels weet hij dat de TV geen iPad is en vraagt hij als hij thuiskomt uit
school niet meer of hij televisie mag kijken, maar of hij op de iPad mag.
Net TV vs iTV
Philips heeft nu Net TV. Maar dat wordt natuurlijk helemaal weggeblazen zodra
het volgende Apple product de i-TV is. Dat roept de vraag op of televisie
niet langzamerhand zoiets is als de stoomtrein in Philips’ productpalet, met
de opkomst van de iPad en al die andere apparaten waarop bewegende beelden
kunnen worden geconsumeerd? Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.
Afgelopen donderdag was de aandeelhoudersvergadering bij Philips en daar bleek
dat het bestuur de urgentie van het televisieprobleem wel degelijk in beeld
heeft. Zowel uit de mond van scheidend topman Kleisterlee, als uit die van
de nieuwe man Frans van Houten en van de nieuwe baas van de divisie
consumentenproducten, Pieter Nota, klonk het dat het fixen van deze
probleemdivisie prioriteit nummer één is. Met een ster, voegde
commissarissenvoorzitter Hessels daar zelfs aan toe.
Mondverzorging, koffiezetters
Philips ziet grote groeikansen op andere markten. Pieter Nota ziet uitstekende
groeikansen voor producten in de mondverzorging, koffiezetters en
babyverzorging, en dan met name in opkomende markten zoals China en
Brazilië.
Een andere opsteker was dat de nieuwe financiële man, Ron Wirahadiraksa
benadrukte dat Philips in de toekomst iets strenger naar acquisities zal
moeten kijken. Dat is ook geen overbodige luxe, want sinds september 2007
deed Philips maar liefst 32 overnames, enkele op de top van de markt, vooral
in Verlichting en Medische systemen. Het heeft wel omzetgroei opgeleverd,
maar bepaald nog geen aandeelhouderswaarde gecreëerd.
Osram
Interessant voor het aandeel Philips wordt de voor dit najaar aangekondigde
beursgang van Osram. Scheidend topman Kleisterlee zei op de vergadering dat
Philips blij moet zijn dat Siemens zijn verlichtingsbedrijf Osram naar de
beurs brengt.
Osram is op Philips na het grootste verlichtingsconcern ter wereld, met 40.000
werknemers die goed zijn voor een omzet van 4,7 miljard euro. De beurswaarde
zou richting 8 miljard euro kunnen gaan. Philips’ lichtdivisie behaalde in
2010 met 54.000 mensen een omzet van 7,6 miljard euro.
Beleggers gaan Philips natuurlijk met Osram vergelijken straks. Volgens
Kleisterlee steekt Philips Lighting gunstig af vanwege de aanzienlijk hogere
winstmarges die daar worden behaald. Beleggers zouden er wel eens achter
kunnen komen dat zij de verlichtingsdivisie van Philips al jaren te laag
waarderen, zo stelde hij.
Geen Apple
En dat kan wel eens goed nieuws zijn voor de bezitters van het aandeel ook.
Philips gaat een nieuwe fase in, en volgens de nieuwe bedrijfsleiding wordt
groei het toverwoord. Na deze woorden is het wachten op de daden.
Wat mij betreft is de eerste daarvan het afstoten of desnoods (geleidelijk)
staken van de tv-productie. Nieuwe bezems vegen schoon, althans dat zouden
ze moeten doen. Philips is nu eenmaal geen Apple.
Patrick Beijersbergen is hoofdeconoom bij de Vereniging van
Effectenbezitters (VEB ), auteur van de
boeken 'Beleggen Kun je Zelf' en ‘Wat en Hoe met Geld’
Lees ook:
Meer columns van Patrick Beijersbergen
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl