Dit was dan misschien wat men in de VS een ‘hot IPO’ noemt, van schaarste is
natuurlijk geen sprake als je 421 miljoen aandelen naar de markt brengt voor
38 dollar. Voor 16 miljard aan aandelen, en dan nog tegen een prijs ruim
boven de prijsrange van 28 tot 35 dollar zoals die aanvankelijk vastgesteld
was.
Bovendien was het ook geen echte IPO, want er was vier jaar lang een markt
voor de aandelen waar insiders konden verkopen en institutionele beleggers
konden kopen. Hier was de koers van het aandeel al meer dan vertienvoudigd.
Reële koers
Maar was 38 dollar een redelijke prijs? Nee, zeg je nu natuurlijk achteraf,
maar het valt niet mee om een reële koers voor een aandeel als Facebook te
bepalen. Het is volgens sommigen een bedrijf met een geweldige
groeipotentie, volgens anderen kan Facebook over een paar jaar helemaal uit
de mode zijn.
Facebook maakt geen producten, verkoopt ook niet echt diensten, maar laat
mensen (gratis) gebruikmaken van een internetsite. Inkomsten worden vooral
verkregen uit advertenties. Vanwege de enorme hoeveelheid gebruikers kan je
Facebook daarom eigenlijk alleen maar vergelijken met Google. Andere
internetbedrijven zijn gewoon te klein of hebben een ander bedrijfsmodel
omdat zij wel producten of diensten verkopen.
Vergelijking met Google
Google draait al een paar jaar mee op de aandelenbeurs, en is nu met bijna 200
miljard dollar ongeveer vijf keer de omzet waard. De koers-winstverhouding
(KW) was ooit torenhoog, maar is nu al een tijdje lager dan 20. Op dit
moment is de KW als je kijkt naar de verwachting voor 2012 slechts 14.
Facebook is op 31 dollar nog altijd 85 miljard waard. De helft van Google,
maar drie keer zo duur als je kijkt naar de jaaromzet en vier keer zo duur
op basis van de KW.
Opbrengst per gebruiker
Wat voor groei kan Facebook laten zien om de ook op 31 dollar nog altijd
stevige waardering te rechtvaardigen? Facebook zou meer dan 900 miljoen
gebruikers hebben, bijna de helft van de mensen op deze planeet die wel eens
op internet komen. Het aantal gebruikers kan op korte termijn dus hooguit
verdubbelen. Het verschuiven van internet van vaste computers naar mobiele
apparaten lijkt daarbij bovendien een nadeel voor Facebook, want mobiel is
het lastiger adverteren vanwege het gebrek aan ruimte. Op een mobiel wordt
een advertentie eerder als irritant ervaren.
Het vergroten van de omzet kan ook door de opbrengst per gebruiker te
vergroten. Deze is nu circa 5 dollar per jaar, waar Google maar liefst 30
dollar uit een gebruiker haalt. Daar ligt dus de ruimte. Meer advertenties.
Het is de vraag of de gebruikers dat gaan accepteren, vooral de mobiele.
Pech rondom de beursgang
De slechte start van Facebook werd versterkt door wat pech: er kwamen kort
voor de beursgang net een paar rotberichten. Zo zei automaker General Motors
dat het stopt met reclame maken via Facebook.
Morgan Stanley maakte het bovendien bont door vlak voor de IPO de
omzetverwachtingen voor Facebook naar beneden aan te passen. De roadshow was
nog in volle gang. Dat is hoogst ongebruikelijk voor een bank die betrokken
is bij de beursgang als ‘lead underwriter’. JPMorgan Chase en Goldman Sachs,
eveneens betrokken banken, verlaagden de taxaties ook.
Opgeblazen IPO
Eindelijk heeft het aandeel Facebook dus een beursnotering, en nu kan
duidelijk worden of Facebook op 38 dollar een buitenkans voor beleggers was
of een tot buitengewone proporties opgeblazen IPO, vooral bedoeld om te
cashen. De eerste prijsvorming is een bewijs van het laatste. Voorlopig is
Facebook een farce. En dat kan nog wat erger worden.
Volgens het Amerikaanse beleggersblad Barron’s betaalden de zittende
aandeelhouders gemiddeld 1 dollar voor de aandelen Facebook. In de tweede
helft van 2012 eindigt de ‘lock-up periode’ voor ongeveer 1,8 miljard
aandelen. Dat is twee derde van wat er uitstaat. Beleggers moeten er
rekening mee houden dat een flink deel van deze aandelen naar de markt komt.
Er zijn heel wat redenen om liever Google te hebben.
Patrick Beijersbergen is verbonden aan de Vereniging
van Effectenbezitters (VEB) en auteur van de boeken 'Beleggen Kun
je Zelf' en ‘Wat en Hoe met Geld’. De auteur bezit aandelen Google.
Lees ook:
Meer columns van Patrick Beijersbergen
Volg de markten op Z24 Beurs
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl