De kans is groot dat met de verkoop van de bakkerijtak niet alleen de naam CSM verdwijnt, maar het hele bedrijf. Nog voordat het van naam kan veranderen, schrijft Patrick Beijersbergen.

CSM verdwijnt van de beurs. Dat wil zeggen: het bedrijf CSM
verkoopt zijn bakkerijtak
voor ruim een miljard euro aan
investeringsmaatschappij Rhône Capital en de Fransen krijgen er de
bedrijfsnaam gratis bij.

Geen ramp, want die naam sloeg toch nergens meer op: CSM werd in 1919 als de
Centrale Suiker Maatschappij opgericht, maar met het maken van suiker hield
het zich al lang niet meer bezig.

Koers stijgt

Met de bakkerijtak verkoopt CSM verreweg het grootste deel van het bedrijf: 77
procent van de omzet, 85 procent van het personeel. De opbrengst zal netto
zo’n 850 miljoen euro bedragen en dat komt neer op 74 procent van de
beurswaarde die CSM eind vorige week had. De opbrengst was wat minder dan
door analisten werd verwacht, maar de beurskoers reageert toch met een
vreugdesprongetje.

Er blijft namelijk een grote zak geld over, waar een bedrijfje bovenop zit. Ik
zie de aasgieren de daling al inzetten. Toch is een snelle beursexit niet
waar topman Gerard Hoetmer van CSM op in lijkt te zetten. Volgens hem is de
verkoop van de bakkerijtak een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van
het bedrijf, een essentiële stap in de transformatie naar een leverancier
van bio-plastics en bio-ingrediënten.

Overname ligt in het verschiet

Want CSM bestaat na de verkoop nog uit de onderdelen Purac en Caravan. Purac
maakt melkzuur en daarvan afgeleide producten die gebruikt worden voor
voedselconservering, groene chemicaliën en het maken van plastics. Caravan
Ingredients maakt voedingsingrediënten voor onder meer broodmixen,
diepvriesdeeg, vitaminen en mineralen.

Purac en Caravan hebben samen een jaaromzet van zo’n 750 miljoen euro. De
bakkerijtak was qua omzet ruim drie keer zo groot. Het biotechnologiebedrijf
dat er nu overblijft is in mijn ogen een overnamekandidaat bij uitstek.

Zak met geld aanwenden

Om de aasgieren van zich af te houden zou CSM er goed aan doen een flink deel
van die 850 miljoen euro zo snel mogelijk aan de aandeelhouders uit te keren
of te gebruiken voor het inkopen van eigen aandelen. Nu zegt het bedrijf
daar nog niks over. Pas op de Capital Markets Day in juni wil Hoetmer zeggen
wat er met de zak geld gaat gebeuren.

Drie maanden is lang. Ik vraag me af of hij daarvoor de tijd krijgt. De kans
is groot dat niet alleen de naam CSM verdwijnt, maar het hele bedrijf. Nog
voordat het van naam kan veranderen.

Patrick Beijersbergen is verbonden aan de Vereniging
van Effectenbezitters
(VEB) en auteur van de boeken 'Beleggen Kun
je Zelf' en ‘Wat en Hoe met Geld’. De auteur bezit aandelen CSM.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl