Het is één van de belangrijkste momenten voor aandelenbeleggers: de wisseling
van de wacht. Bij het opstappen van een topman is het altijd goed opletten
geblazen.

Goed presterende bedrijven en een stabiel managementteam gaan hand in hand,
terwijl het bij de beurskneuzen vaak een komen en gaan is van CEO’s, CFO’s
en andere sleutelfiguren. Vaak onverwacht en zonder duidelijke redenen.

Beleggers in het Amerikaanse fastfoodbedrijf McDonalds’s schrokken zich dan
ook een hoedje toen onverwacht bekend werd dat bestuursvoorzitter Jim
Skinner per 1 juli opstapt en zelfs niet terugkeert in een andere functie.
Dat is opvallend, want met een dienstverband van 41 jaar zou je toch wel in
aanmerking kunnen komen voor de post van president-commissaris.

Uitdaging McDonalds

Skinner wordt opgevolgd door operationeel directeur Don Thompson. Daarmee
lijkt voortzetting van de strategie zoveel als mogelijk gewaarborgd, maar
Thompson staat voor grote uitdagingen.

Skinner was topman sinds 2004 en verdient veel krediet voor de turnaround die
het bedrijf sinds dat jaar doormaakte, en de uitstekende rendementen die
aandeelhouders sinds die tijd konden genieten (zie beursgrafiek).

Skinner had een eenvoudige strategie: internationaal uitbreiden, sterk
inzetten op het merk en consumenten een goedkoper en gezonder menu aanbieden
dan de concurrentie. Het heeft McDonald’s een sterke marktleider gemaakt: op
de belangrijkste markt, de VS, heeft het bedrijf drie keer zoveel
restaurants als de nummer twee Wendy's, waar vier keer zoveel wordt omgezet.

Wat nu? Skinner heeft groei gebracht, waardoor het aandeel ook vergeleken met
het verleden duur is geworden ten opzichte van de cashflow en de boekwaarde.
En er waren al tekenen dat de groeimotor begon te haperen. Skinner kreeg
vorig jaar een salarisverlaging omdat enkele doelen niet waren gehaald. De
ingrediënten voor de fastfoodmaaltijden werden duurder, de loonkosten stegen
en de succesformule gaat nu al wel heel lang mee.

Douwe Egberts

McDonald's boekt een relatief groot deel van de omzet in het kwakkelende
Europa en voor groei zoekt het de laatste jaren zijn heil in China. Recente
berichten dat de economische groei in China vertraagt doen McDonald’s geen
goed. Het bedrijf wilde daar het komende jaar één vestiging per dag openen.

Er zijn nieuwe concurrenten bijgekomen, zoals de koffiewinkels van Starbucks,
waar je natuurlijk ook een al dan niet gezond hapje kan snacken.

In Nederland krijgen beleggers in Douwe Egberts straks de mogelijkheid in een
bedrijf te beleggen dat het succes van Starbucks ook heeft gezien en daar
achteraan wil. Tegen de juiste waardering zou dat wel eens een gezondere
belegging kunnen zijn.

Patrick Beijersbergen is verbonden aan de Vereniging
van Effectenbezitters
(VEB) en auteur van de boeken 'Beleggen Kun
je Zelf' en ‘Wat en Hoe met Geld’.

Lees ook:

Meer columns van Patrick Beijersbergen

Volg de markten op Z24 Beurs

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl