Op intercontinentale vluchten is het entertainmentsysteem aan boord haast onmisbaar om tijdens die vele uren in een net te krappe vliegtuigstoel naast een snurkende buurman de dreigende verveling op afstand te houden.

Op het eerste gezicht lijken deze systemen ontworpen voor datgene wat ze zouden moeten doen, ons vermaak bieden met vele uren aan film, muziek en spelletjes. Oplettende reizigers ontdekten deze week echter dat terwijl wij naar het scherm staren, het scherm mogelijk terug staart.

Een passagier aan boord van een vlucht van Singapore Airlines ontdekte een ingebouwde camera in het videoscherm. Op een vlucht van America Airlines deed een andere passagier eenzelfde ontdekking. Worden nietsvermoedende reizigers bespied? Nee, zeggen de vliegtuigmaatschappijen.

“De camera’s zitten standaard ingebouwd bij veel van de door verschillende vliegtuigmaatschappijen gebruikte entertainmentsystemen. De fabrikanten van de systemen hebben deze toegevoegd voor toekomstige toepassingen, zoals stoel-tot-stoel conference calls. Zulke camera’s zitten ook op de videoschermen op onze vluchten, maar zijn niet geactiveerd en American Airlines is dit ook niet van plan”, reageert de luchtvaartmaatschappij op vragen van Business Insider.

Singapore Airlines sloot zich daarbij aan: “Bij sommige van onze nieuwere systemen zit een camera in de hardware. De fabrikanten hebben deze ingebouwd met het oog op nog te ontwikkelen technische toepassingen. De camera’s op onze vluchten zijn inactief en kunnen aan boord ook niet worden geactiveerd. We hebben geen plannen om ze in de toekomst te gaan gebruiken.”

Singapore Airlines Airbus A380 Economy Class_04

Bron: Singapore Airlines

Vliegtuigmaatschappijen fabriceren de aan boord gebruikte entertainmentsystemen niet zelf. De hardware, die vaak wel aan de specifieke wensen van de maatschappij is aangepast, wordt besteld bij externe leveranciers. In het geval van American Airlines is dat Panasonic terwijl Singapore Airlines gebruik maakt van de systemen van Thales.

Panasonic was niet direct beschikbaar voor commentaar, maar een woordvoerder van Thales bevestigde tegenover Business Insider dat de camera's in de door hun geleverde systemen non-actief zijn en aan boord niet kunnen worden aangezet.

Voor wie regelmatig met American Airlines vliegt: de camera's zitten ingebouwd in de entertainmentsystemen van een select aantal toestellen van de Boeing 777-200, 777-300ER, and Airbus A330-200.

Wie met Singapore Airlines vliegt heeft een grotere kans een glazen oog in de stoelleuning aan te treffen. Op de business en economy vluchten van de toesteltypen Airbus A350-900, Airbus A380, Boeing 777-300ER, en Boeing 787-10 heeft het entertainmentsysteem een camera.

LEES OOK: