Instagram heeft Twitter ingehaald. Woensdag kondigde de fotodeelapp aan 300 miljoen maandelijks actieve gebruikers te hebben.

Dat meldt de Financial Times. De laatste negen maanden is de groep actieve gebruikers met een derde gegroeid, zei de app.

Opmerkelijke groei

Fie opmerkelijke groei haalt het niet bij die van Twitter. Sinds maart wierf de berichtenapp slechts 38 miljoen nieuwe leden (in oktober maakte Twitter bekend 271 miljoen actieve leden te hebben).

De gebruikersaanwas van Twitter blijft een bron van zorg voor het bedrijf. Dit jaar hebben aandelen Twitter 41 procent van hun waarde verloren. De aandelen Facebook, eigenaar van Instagram, gingen juist 42 procent omhoog.

“Wat begon als twee vrienden met een droom is de afgelopen vier jaar uitgegroeid tot een wereldwijde gemeenschap”, zei topman en medeoprichter Kevin Systrom. Tot nu toe zijn meer dan 30 miljard foto’s via het netwerk gedeeld. In maart waren dat er nog 20 miljard.

Beroemdheden verifiëren

Instagram leert ook van Twitter. Systrom vertelde dat Instagram in navolging van Twitter gaat beginnen met het verifiëren van accounts van beroemdheden, sporters en merknamen. Bovendien moeten accounts toegankelijker worden en de zoekfunctie verbeterd.

Facebook nam Instagram in 2012 voor 1 miljard dollar over. Tot nu toe een goede beslissing. Voeg Instagrams 300 miljoen gebruikers bij de 500 miljoen van Messenger, de 600 miljoen van WhatsApp en de 1,35 miljard van Facebook zelf, en Mark Zuckerberg's imperium heeft een indrukwekkend marktaandeel.

Chique adverteerders

Toch begint Instagram pas sinds recent omzet te draaien. Bedrijven zitten vooral op Instagram om hun imago en merkbeleving te ondersteunen; anders dan de meeste digitale reclame draait Instagram niet zozeer om het verkopen van specifieke producten.

Instagram richt zich daarom op adverteerders die tot nu toe vooral in chique bladen waren te vinden. De app experimenteert voorzichtig met gesponsorde berichten en videoclipjes.

Ontvolgsuggesties

Met het huidige groeitempo van Twitter zal de kloof tussen de twee zich verdiepen. Voor alle sociale netwerken geldt dat de gebruikerservaring afneemt naarmate mensen meer medegebruikers volgen. Onherroepelijk verzuipen berichtjes van écht belangrijke vrienden in de zee van statusupdates.

Een netwerk als Instagram zal in de toekomst gebruikers wellicht moeten helpen om bepaalde accounts te ontvolgen, oppert TechChrunch.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl