Er komt weer een nieuwe aanbieder bij op de drukke markt voor streamingmuziek. Maar deze keer is het wel een bijzondere speler: supermarktketen Aldi.
De Duitse discounter introduceert donderdag Aldi Life, waarmee gebruikers voor 7,99 euro per maand onbeperkt muziek kunnen luisteren, meldt de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Daarmee is Aldi twee euro goedkoper dan Spotify en Deezer, de twee bekendste diensten voor streamingmuziek.
Ook Apple mengde zich deze zomer in de strijd. Apple Music kost 9,99 euro per maand, waarbij de eerste drie maanden gratis zijn.
(klik voor vergroting)
Aldi werkt voor zijn streamingmuziekdienst samen met Napster, het Amerikaanse bedrijf dat in de jaren negentig gelijknamige software maakte om muziek uit te wisselen met andere internetgebruikers. Na diverse rechtszaken en reïncarnaties ging Napster in 2011 samen met de Amerikaanse streamingdienst Rhapsody.
Gebruikers van Aldi Life krijgen via apps voor iOS, Android en Windows toegang tot de ruim 30 miljoen liedjes van Napster/Rhapsody. Daarvoor is betalen verplicht: er komt geen gratis variant met reclame, net als bij Rhapsody. Spotify en Deezer beschikken wel over een gratis versie.
Zowel Aldi Süd als Aldi Nord lanceren de dienst, maar over andere landen is niets bekend. Aldi Nord is ook in Nederland actief.
Het is niet voor het eerst dat Aldi zich stort op een nieuwe markt, die ver af ligt van de winkelactiviteiten. In 2005 begon Aldi in Duitsland met de verkoop van een prepaid telefoonbundel. Aldi Talk werd later geïntroduceerd in België en Nederland en bestaat nog steeds.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl