Air France-KLM verbindt zich nauwer met samenwerkingspartners. Het Amerikaanse Delta en China Eastern kopen elk een belang van 10 procent in de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie, voor in totaal 751 miljoen euro.

Daarnaast neemt Air France-KLM een belang van 31 procent in Virgin Atlantic, voor circa 220 miljoen Britse pond (bijna 247 miljoen euro). Dat maakte Air France-KLM donderdag nabeurs bekend.

Door de deals kunnen Air France en KLM straks nog meer reismogelijkheden aanbieden aan klanten, verklaarde KLM-topman Pieter Elbers in een toelichting. Het gaat om een “strategische stap” die zowel het Nederlandse als het Franse deel van het bedrijf verder moet helpen.

Win-win-situatie

Volgens luchtvaartanalist Vinay Bhaskara is de samenwerking van de luchtvaartmaatschappijen inderdaad een win-win-situatie voor alle vier de partijen.

Bhaskara zegt tegen Business Insider dat de trans-Atlantische samenwerking de grootste megahubs in de sector met elkaar verbindt: New York, Atlanta, Londen, Amsterdam en Parijs. Daarnaast maken ook belangrijke vliegvelden als Boston, Cincinnati, Detroit, Los Angeles, Minneapolis-St Paul, Salt Lake City en Seattle deel uit van het samenwerkingsverband.

Air France en KLM werken al nauw samen met Delta en in mindere mate met China Eastern. Straks zal ook het volledige bestemmingennetwerk van Virgin kunnen worden aangeboden. AirFrance-KLM stelt dat het samen met de partners een kwart van alle vluchten tussen de VS en Europa gaat verzorgen.

De deal met het vanuit Shanghai opererende China Eastern betekent daarnaast een uitbreiding van het aanbod op de Chinese markt, waar nu nog het meest met China Southern uit Guangzhou wordt samengewerkt.

Europese pilaar

Met de aangekondigde stappen denkt Air France-KLM zich te positioneren als “de Europese pilaar” van het wereldwijde luchtvaartnetwerk. De deal moet nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten en moet in 2018 zijn afgerond.

Vorige week stond in een intern rapport dat is opgesteld in opdracht van vakbonden uit Frankrijk en Nederland nog dat het voortbestaan van Air France-KLM als fusiebedrijf gevaar loopt vanwege de grote cultuurverschillen tussen de Nederlanders en de Fransen.