Dat blijkt uit een inventarisatie van Z24, op basis van gegevens van
brancheclubs Rai en Bovag. De Nederlandse autoverkopen zijn daarbij
uitgesplitst naar particuliere en zakelijke kopers.

De totale autoverkopen daalden in januari en februari per saldo met
respectievelijk 6,1 procent en 10 procent. Achter deze percentages gaan
echter grote verschillen tussen particuliere en zakelijke verkopen schuil.

In januari, traditioneel de topmaand van de autoverkopen, werden 70.193
personenwagens op kenteken gesteld. De zakelijke markt was daarbij goed voor
61 procent van het totaal. Vergeleken met een jaar eerder namen de verkopen
van leaseauto’s en auto’s van de zaak in januari nog toe met drie procent.
Op de particuliere markt daalden de verkopen echter met 18 procent.

In februari zakte ook de zakelijke markt licht weg met een daling van vier
procent. Maar het waren opnieuw de verkopen aan particulieren die de
grootste daling vertoonden: te weten een terugval van 18 procent.

Fiscale regels lease-auto en auto van de zaak

Dat de de verkopen van leasewagens en auto's van de zaak nog enigszins
overeind zijn gebleven, heeft alles te maken met op handen zijn
veranderingen van fiscale regels. Het kabinet Rutte scherpt namelijk de
komende jaren de milieuregels voor de CO2-uitstoot van leaseauto's aan. De
eerste stap wordt 1 juli dit jaar gezet (zie kader: fiscale regels).

Voor nieuwe auto's geldt dat als ze vóór 1 juli dit jaar worden gekocht of
geleased, het bijtellingspercentage vijf jaar lang hetzelfde blijft. Ook
voor bestaande auto's blijft het huidige bijtelllingspercentage gelden,
zolang de auto op naam van dezelfde rijder staat. Gevolg is dat auto's die
nu nog in fiscale bijtellingspercentage van 14 procent en 20 procent vallen,
maar na 1 juli niet meer, relatief populair zijn.

Aantal orders gestegen

Marketingdirecteur Erik Staat van het bedrijf LeasePlan geeft aan dat in de
laatste drie maanden van 2011 al driekwart van de bestellingen auto's betrof
in de bijtellingscategorieën van 14 en 20 procent. "In de eerste
twee maanden van dit jaar zette dat door naar ruim 80 procent. De totale
bestellingen lagen begin dit jaar zes procent hoger vergeleken met 2011."

Ook leasebedrijf Athlon zag fors meer bestellingen in de eerste twee maanden
van dit jaar: "De totale orders lagen in januari en februari twintig
procent hoger vergeleken met een jaar eerder", aldus de woordvoerder. "Auto's
in de 20-procentscategorie voor de fiscale bijtelling maakten de helft uit
van het totaal en de 14-procentscategorie had een aandeel van 33 procent."

Piekje in zakelijke autoverkopen

Op basis van de bestellingen bij marktleiders LeasePlan en Athlon kan er de
komende maanden nog een piekje in de geregistreerde, zakelijke autoverkopen
optreden.

"De levertijd ligt nu op zo'n zes tot acht weken", aldus
marketingdirecteur Staat van Leaseplan. Hij wijst er ook op dat zakelijke
rijders die voor 1 juli een nieuwe auto willen hebben, eigenlijk uiterlijk
eind maart een beslissing moeten nemen. "Daarbij moet je wel naar het
totaalplaatje bliljven kijken. Soms kan het voordeliger zijn om een bestaand
contract te verlengen of te wachten op de volgende release van een auto."

Autoverkopen Nederland

Uit de verkoopcijfers van Bovag blijkt dat er op modelniveau duidelijk geshopt
wordt bij auto's die op de zakelijke markt in de lagere fiscale
bijtellingscategorieën vallen. Zo werden er in januari en februari 1.052
modellen in de Audi A3 serie op kenteken gesteld, een stijging van 64
procent. De BMW 1-serie zag in dezelfde periode en verdubbeling van de
verkopen tot 1.111 stuks.

Toch is het de vraag of de opsteker die de zakelijke markt de komende maanden
nog kan krijgen, voldoende is om een forse dip van de totale autoverkopen te
voorkomen. Brancheverenigingen Rai en Bovag rekenen voor dit jaar op een
daling van de autoverkopen met tien procent, van 555.920 verkochte auto's in
2011 tot circa 500 duizend in 2012.

In de eerste twee maanden van dit jaar werden er 114.322 nieuwe auto's
geregistreerd, een min van 7,7 procent. Deze daling bleef beperkt doordat de
zakelijke verkopen nog redelijk stand hielden.

Voor de rest van 2012 hangt veel af van eventueel economisch herstel in de
tweede helft van het jaar. De fiscaal gedreven prikkels op de zakelijke
markt zijn ná 1 juli een stuk minder groot. Particuliere kopers moeten dan
weer actief worden om een verdere terugval van de markt te voorkomen.

Lees ook op Z24:

Voordelige auto van de zaak? Opschieten!

Dit verdienen autofabrikanten per auto

Nederland moet geen auto's willen bouwen

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl