- De scanauto is in steeds meer steden bezig met een opmars om foutparkeerders op te sporen.
- Om tegenwicht te bieden aan deze automatische controleur richtte Luis Roman de startup ParkeerWekker op.
- Met een crowdfundingcampagne hoopt hij geld op te halen voor de productie van een dashcam die een seintje op je mobiel geeft wanneer de scanauto voorbij rijdt.
- Business Insider sprak met Roman over scanauto’s, de campagne en een mogelijk verbod.
De scanauto is bezig met een opmars in steeds meer steden. De met camera’s uitgeruste boetemachines brengen miljoenen in het laatje van de overheid.
Om de burger tegen de allesziende controleur te weren, richtte Luis Roman de startup ParkeerWekker op.
Al gauw stuitte hij op het nodige verzet vanuit de overheid. Zo overweegt de gemeente Amsterdam een verbod.
Met een crowdfundingcampagne hoopt de startup nu geld op te halen voor de productie van een dashcam die een seintje op je mobiel geeft wanneer de scanauto voorbij rijdt.
Business Insider sprak met oprichter Luis Roman over scanauto’s, de campagne en een mogelijk verbod.
Hoe werken scanauto’s?
Roman: “Scanauto’s hebben op hun dak een aantal camera’s staan waarmee ze al rijdend alle kentekens scannen. Vervolgens controleren ze of de gescande kentekens in het nationale kentekenregister staan. Dat is een parkeerregister waar iedereen die betaald parkeert in voorkomt. Als er op dat moment geen betaalde parkeeractie voor een kenteken in het register staat, dan wordt er na 5 minuten – de handelingstijd – een boete uitgeschreven.”
Wat is ParkeerWekker en hoe werkt het?
“ParkeerWekker is een platform dat gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie waarop iedere camera met een internetverbinding kan worden aangesloten. Ons platform stelt jouw camera in staat onderscheid te maken tussen een scanauto, die bepaalde kenmerken heeft, en een normale auto.”
“Als gebruiker van ParkeerWekker kun je aangeven wanneer je gaat parkeren. Wanneer er vervolgens een scanauto langs je geparkeerde auto rijdt, krijg je een seintje. Dan heb je nog 5 minuten aan handelingstijd om snel een parkeeractie te starten en daarmee in het parkeerregister te komen.”
“Het platform is momenteel actief in 10 steden. Dit zijn de plaatsen waar scanauto’s nu rondrijden in Nederland. Zodra daar meer steden bijkomen, gaan we die toevoegen aan het algoritme.”
Hoe effectief is Parkeerwekker?
“We herkennen de scanauto’s nu al met 95 procent zekerheid. Wel kan je nog een foutpositief resultaat krijgen wanneer het platform denkt dat het om een scanauto gaat, maar dat in werkelijkheid niet zo is. Er is bijvoorbeeld een bakfiets in Amsterdam waarvan het algoritme soms denkt dat het een scanauto is."
“Ook werkt ParkeerWekker nu alleen nog overdag. Daarmee vormt het winterseizoen, vanwege het gebrek aan daglicht, momenteel nog een probleem. We werken er hard aan om ParkeerWekker ook in het donker werkend te krijgen."
Hoeveel kost ParkeerWekker?
“Een alert kost 1,49 euro – en je betaalt alleen wanneer wij ons werk goed doen. De gebruiker ontvangt bij een alert direct een foto van wat er gedetecteerd is. In het geval van een fout, zoals de Amsterdamse bakfiets, kun je de alert retour aanvragen.”
“De ParkeerWekker ‘Go’ – de dashcam waarvoor de campagne is opgezet – kost 99 euro. We verwachten die over ongeveer 20 weken te kunnen leveren. We zijn nu bezig met het ontwikkelen van de hardware zodat het op grote schaal geproduceerd kan worden. Ook zijn we aan het praten met een grote camerafabrikant met een eigen productiefaciliteit in Taiwan. Onder het distributienetwerk van deze fabrikant vallen ook Bol.com en MediaMarkt.”
Hoe gaat het met de campagne?
“Het gaat goed met de campagne, de vraag is enorm. Vorige maand zijn we uitgebreid in de media gekomen, daardoor weet iedereen nu wat ParkeerWekker is. De campagne, die nog tot eind november duurt, is nu een paar dagen live en we hebben al meer dan 5.000 euro opgehaald.”
Wat doen jullie als ParkeerWekker wordt verboden? Krijgen mensen dan hun geld terug?
“Je krijgt zeker je geld terug als wij niet kunnen leveren. Als het verboden wordt, moeten we er natuurlijk gewoon mee stoppen. Maar deze kans acht ik erg klein. We hebben nu drie verschillende juristen gesproken die zeggen dat het niet verboden kan worden."
“Ook hebben we nog steeds niets van de gemeente Amsterdam gehoord. Die riep het hardst dat ze ons ging verbieden.”
Lees meer over ondernemen:
- Oprichter Jochem Hes vertelt hoe het duurzame verzorgingsmerk Naïf het prestigieuze keurmerk B Corp kreeg
- Twee 23-jarige Twentse studenten halen $12,7 miljoen groeigeld op voor hun codeerplatform dat nog geen omzet draait
- ‘Ondernemen is toch dat je er elke dag mee bezig bent’ – Kalo Bagijn over zijn tweede grote bedrijfsavontuur met online pensioenbank Brand New Day