- Kees Koolen investeert samen met andere techondernemers 30 miljoen euro in de verdere groei van online parkeerplatform ParkBee.
- Met het groeigeld wil ParkBee, dat momenteel in vier Europese landen actief is, uitbreiden naar Frankrijk en Ierland.
- Ook gaat ParkBee de overgang naar elektrisch rijden vergemakkelijken, onder meer door “slimme en ruimere oplaadmogelijkheden” in parkeergarages.
- Lees ook: De indrukwekkende carrière van boerenjongen Kees Koolen: van CEO van Booking.com tot bouwer van een duurzaam imperium
Online parkeerplatform ParkBee heeft 30 miljoen euro opgehaald in een investeringsronde onder leiding van Koolen Industries, het technologiefonds van ondernemer Kees Koolen.
Met het groeigeld wil ParkBee uitbreiden naar Frankrijk en Ierland. Het vijf jaar geleden opgerichte parkeerplatform is momenteel actief in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en België en heeft daar in totaal 450 locaties.
“ParkBee heeft een aantrekkelijk en zeer schaalbaar bedrijfsmodel”, zegt ondernemer Koolen over zijn investering. “Met zijn sterke partners op zowel vraag als aanbod, is ParkBee klaar voor een snelle expansie in heel Europa.”
ParkBee maakt ongebruikte private parkeerplaatsen toegankelijk voor het grote publiek. Via parkeerapps zoals Parkmobile kunnen automobilisten de slagboom van een ParkBee-locatie openen en afrekenen.
Het gaat daarbij vooral om ongebruikte parkeervoorzieningen bij kantoren, hotels, appartementencomplexen en andere openbare garages.
Zowel eigenaren van parkeerplaatsen als parkeerders profiteren volgens commercieel directeur Wouter de Bruijne van de diensten van ParkBee: “Parkeren is bij veel organisaties geen prioriteit. Het parkeerterrein wordt vooral als een last ervaren en de leegstaande parkeerplaatsen met name als kostenpost gezien. Wij draaien dat om, van kostenpost naar verdienmodel”, zo zegt hij tegen De Ondernemer. “Voor de vastgoedeigenaar betekent dat een mooie kans. En voor de parkeerder een voordelige parkeeroplossing.”
Stimuleren elektrisch rijden
Met de 30 miljoen euro wil ParkBee niet alleen verder uitbreiden in Europa maar ook de overgang naar elektrisch rijden vergemakkelijken. "Het biedt kansen om het wagenpark versneld via slimme en ruimere oplaadmogelijkheden in de parkeergarages naar EV te brengen", zegt CEO Werner Paul Boerma daarover.
Dat past goed bij de doelstelling van Koolen Industries om in verduurzaming te investeren. Nadat Kees Koolen als CEO van Booking.com en commissaris bij Uber zijn enorme vermogen had opgebouwd, wilde hij dé gesprekspartner voor het Nederlandse bedrijfsleven worden als het over duurzame energie gaat. “We hebben als Koolen Industries een duidelijk geloof en visie dat cleantech de toekomst is, alle investeringen die wij doen moeten daaraan voldoen", zo zei hij daar twee jaar geleden over tegen MT/Sprout.
Koolen voegt zich met zijn miljoeneninvestering bij de bestaande aandeelhouders van ParkBee: Statkraft Ventures, Innovation Quarter en het management en de medewerkers.