Je hebt iets gekocht via bijvoorbeeld Marktplaats, honderden euro’s overgemaakt, maar dan laat de verkoper niks meer van zich horen. Shit, opgelicht!
Zo’n half miljoen mensen is dit in 2016 overkomen, blijkt uit CBS-cijfers. Daar wil de startup Pakkie iets aan doen met een app die de betaling koppelt aan het bewijs van ontvangst.
De nieuwe service is donderdag officieel gelanceerd.
Hoe werkt het precies? De verkoper stuurt de koper een betaalverzoek via Pakkie. Als er betaald is, krijgt de verkoper een verzendlabel en kan het pakket worden afgeven bij een van de pakketpunten van PostNL, DHL of DPD.
Als de bezorger het pakket heeft afgeleverd maakt Pakkie het bedrag na twee dagen over op de rekening van de verkoper. Zo heeft de koper nog de tijd om fraude te melden.
Een groot pakket verzenden met Pakkie kost 6,95 euro, hetzelfde als bij PostNL in de winkel. Voor een brievenbuspakketje ben je 4,25 euro kwijt.
Pakkie is in 2017 opgericht door Boris Schellekens (30), Pepijn Mulders (31) en Jaap Breeuwer (31). Het drietal volgde het e-commerce-programma van broedplaats Startupbootcamp.
“Er zijn nu al wel betaaloplossingen zoals Tikkie of Gelijk Oversteken van Marktplaats, maar dan ben je nog steeds afhankelijk van de eerlijkheid van de koper om te zeggen dat het is aangekomen”, aldus Schellekens. “Wij vroegen ons af: waarom is de koppeling met vervoerders er niet? Zo is het balletje gaan rollen.”
Handel in tweedehands spullen makkelijker maken
Pakkie richt zich niet alleen op Marktplaats.nl, waar elke dag zo’n 350.000 nieuwe advertenties op verschijnen. Ook op Facebook wordt er volop gehandeld in tweedehands spullen door ruim 2 miljoen mensen. Schellekens: “Wij willen een oplossing zijn voor alle platformen.”
De startup wil het makkelijker en veiliger maken om iets te verzenden via postbedrijven. Dat is ook nog eens duurzamer. “Wij zijn ontzettend fan van tweedehands, omdat het beter is voor het milieu dan iets nieuws kopen”, zegt Schellekens. “Maar vaak gaan mensen dan wel 200 kilometer rijden om een product op te halen.”
Pakkie wil de tweedehands handel net zo toegankelijk maken als iets bestellen bij bol.com of Coolblue. Schellekens denkt dat de markt voor consumentenpakketjes binnen een jaar of twee kan vervijfvoudigen.
Logisch dat PostNL, DHL en DPD meewerken aan het plan van de startup. “Zij zien gigantische potentie als wij dit kunnen ontsluiten”, aldus Schellekens, die aangeeft dat Pakkie een “kleine kickback-fee” ontvangt van de koeriersbedrijven per verstuurd pakket.
Brainstormsessie op initiatief van Schellekens
Het idee voor Pakkie is anderhalf jaar geleden ontstaan tijdens een brainstormsessie. Schellekens, die lucht- en ruimtevaarttechniek studeerde in Delft, vroeg in zijn omgeving rond wie er interesse had om iets te ontwikkelen voor de tweedehands markt.
“Pepijn en Jaap reageerden allebei enorm enthousiast”, vertelt Schellekens. “Zij kenden elkaar nog niet, maar het was na een avondje bier drinken al raak. Het klikte binnen drie minuten.”
Schellekens leerde Pepijn Mulders kennen bij Lynxx, een adviesbureau op het gebied van data-analyse. Jaap Breeuwer, van origine industrieel ontwerper, kwam hij tegen tijdens zijn studententijd in Delft.
“We werken onwijs fijn samen met z’n drieën”, aldus Schellekens, die de dagelijkse leiding heeft bij Pakkie en tevens de backend doet. Mulders is verantwoordelijk voor de frontend, de app en de website en Breeuwer ontfermt zich over de communicatie, design en community building.
Het trio heeft begin vorig jaar 87.500 euro opgehaald via crowdfundingplatform Leapfunder en doet daarnaast klussen op projectbasis om in hun eigen inkomsten te voorzien.
“We doppen onze eigen boontjes”, zo verwoordt Schellekens het. “We hebben de Lean Startup-methode erg goed toegepast en houden de kosten laag.”
Test met Facebook-advertenties
Voordat ze überhaupt een product hadden, deed het drietal tests met Facebook-advertenties om te kijken of er een markt was voor hun idee. Er bleken veel mensen op te klikken, maar die waren teleurgesteld toen ze ontdekten dat de dienst nog niet bestond. Schellekens: “Toen dachten we: als mensen dit zo graag willen, dan moeten we het gewoon gaan bouwen.”
Met die groep heeft Pakkie de afgelopen maand de service getest door ze samen te brengen in een Whatsappgroep. “We zeiden: ‘Ga maar voor 1 cent je hanglamp of slaapzak verkopen en ook echt iets verzenden’”, aldus Schellekens. “Daardoor hebben we qua techniek en gebruiksgemak nog een hoop kunnen verfijnen.”
Zo hoef je nu als koper de app van Pakkie niet te downloaden. De verkoper stuurt een betaallink, waarmee je online af kunt rekenen. Zelfs inloggen hoeft niet: dat is alleen noodzakelijk als je op de hoogte wilt worden gehouden van de bezorging.
Geschil tussen koper en verkoper oplossen
Pakkie parkeert het geld op een derdenrekening van Pay.nl en keert pas twee dagen na bezorging van het pakket het bedrag uit.
Is er iets niet in de haak, dan treedt de startup op als bemiddelaar. Bij zware fraude blokkeert Pakkie de gebruiker en licht de betrokken instanties in. Is er onenigheid over bijvoorbeeld de staat van het product, dan wordt er een dispuut geopend.
Volgens Schellekens gaat het maar bij een klein percentage van de transacties mis. En vaak gaat het dan niet om fraude, maar om vergissingen - denk aan een verkeerd huisnummer opschrijven of een tikfout bij het invullen van het bankrekeningnummer. “Die fouten halen wij er ook uit door jou jouw eigen adres en rekeningnummer in te laten vullen en de verkoper een label te geven.”