Nederlanders laten pakketjes het liefst thuisbezorgen, maar dat zorgt wel voor extra milieubelasting en meer drukte op de weg.
In andere Europese landen rukt de pakketwand op, een plek in de buurt waar je pakjes uit een kluisje kunt halen.
Volgens analisten van ABN Amro zouden bushaltes prima plekken zijn om ook in Nederland pakketkluizen te plaatsen.
De Poolse pakketbezorger InPost, die op 29 januari een notering krijgt aan de Amsterdamse beurs, biedt een interessant alternatief op de markt voor pakketbezorgingen: Automated Parcel Machines, ook wel de ‘pakketwand’ genoemd.
De pakketwand is een grote kast met kluisjes waarin pakketjes afgeleverd kunnen worden. In Nederland is dat niet een geheel nieuwe fenomeen. Er staan al zo’n 200 van deze wanden, waar de consument met behulp van een code een pakketje via een kluisje kan ophalen of versturen.
Maar in vergelijking met andere landen lopen we op dit vlak achter. In Polen heeft InPost bijvoorbeeld 11.000 Automated Parcel Machines staan en in het Verenigd Koninkrijk, waar InPost ook actief is, hebben ze al 1.100 kluisjesapparaten geplaatst. Het doel is om dat aantal dit jaar uit te breiden met zo’n 2.000 APMs.
Hoewel InPost in Nederland naar de beurs wil, heeft het Poolse bedrijf vooralsnog geen plannen om actief te worden met pakketkluizen op de Nederlandse markt.
Nederlanders ontvangen hun pakketjes het liefst thuis
De Nederlandse consument heeft vooralsnog een sterke voorkeur voor thuisbezorging van pakketten, constateren analisten van ABN Amro in een woensdag gepubliceerde analyse.
In 2019 koos 77 procent van de Nederlandse consumenten voor thuisbezorging, meldde de Autoriteit Consument en Markt. Bij 7 procent van de bestellingen werd voor een servicepunt gekozen en 15 procent van de pakketten werd op een andere manier bezorgd, bijvoorbeeld op de werkplek of via een pakketkluis.
Toch kan het Poolse idee op de lange termijn wel een interessante oplossing bieden voor Nederland, stellen de analisten van ABN Amro. Aan massale thuisbezorging kleven immers diverse nadelen, zoals de belasting van het milieu en extra verkeersdrukte.
Een pakketwand in de buurt is een groene bezorgoplossing
De kilometers die bezorgers nu afleggen om pakketjes aan de voordeur af te leveren, zorgen voor een hoop extra CO2-uitstoot. Onderzoeksorganisatie TNO schat dat de CO2-uitstoot van de zogenoemde last mile-bezorging, het stukje van de opslag tot de voordeur, met 17 procent kan dalen als de helft van de pakketjes die nu thuis worden bezorgd, op een centraal punt zouden worden afgeleverd.
Dat zou ook meteen een hoop schelen in de extra transportkosten die bezorgbedrijven nu maken. Als dagelijks bij honderden adressen iets moet worden afgeleverd, is een bezorger langer onderweg en maakt deze meer kilometers. Dit leidt niet alleen tot hogere bezorgkosten, maar ook tot meer drukte op de weg. Meer centrale afhaalpunten kan op de lange termijn bijdragen aan een betere doorstroming van het verkeer.
Om de pakketwand in Nederland een doorbraak te laten maken, is het van belang dat er een netwerk komt met brede dekking, zodat consumenten op loopafstand hun pakketje kunnen ophalen.
De analisten van ABN Amro zien bushaltes als voor de hand liggende locaties om pakketwanden neer te zetten. "De bushalte is ideaal, omdat deze plekken vaak centraal zijn gelegen. Door de pakketwand te combineren met de halte springt de nieuwe kluis ook niet zo in het oog."