Stijgende prijzen en een steeds krapper aanbod: nee, het gaat dit keer niet over de huizenmarkt. We hebben het over de overnamemarkt voor mkb-bedrijven.
Uit de vrijdag gepubliceerde Brookz Overnamebarometer blijkt dat kopers bereid zijn steeds hogere prijzen te betalen bij overnames van ondernemingen uit het midden- en kleinbedrijf.
Telden kopers in de tweede helft van 2016 gemiddelde 4,75 keer de winst neer voor een mkb-bedrijf, in de tweede helft van afgelopen jaar was dat ruim 4 procent meer.
“Het is een verkopersmarkt: het aantal aangeboden bedrijven is beperkt. Voor een goed draaiend mkb-bedrijf staan soms wel twintig kopers in de rij”, aldus Floyd Plettenberg van Brookz.
Brookz houdt bij wat kopers bereid zijn te betalen, op basis van de verhouding tussen de operationele winst vóór de aftrek van rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie (EBITDA) en de zogenoemde enterprise value.
Dat laatste is de ondernemingswaarde waarbij ervan wordt uitgegaan dat het bedrijf schuldenvrij wordt opgeleverd.
Lees in dit verband ook: Bedrijf verkopen? Zo bereken je wat dat echt oplevert
Onderstaande tabel laat zien dat er tussen sectoren nog grote verschillen zijn tussen de overnamepremies die worden betaald. IT & Online-bedrijven zijn het duurst: kopers tellen gemiddeld 6,25 keer de winst neer. In de detailhandel bedraagt de gemiddelde overnamepremie daarentegen 3,6 keer de winst.
Kijk je wat verder terug, dan valt op dat de stijging van overnameprijzen niet altijd in de 'duurste' sectoren plaatsvindt. Vergeleken met twee jaar geleden zijn overnamepremies in de Bouw & Installatietechniek bijvoorbeeld het sterkst gestegen.
In onderstaande tabel is te zien dat kopers in het afgelopen halfjaar voor bouw- en installatiebedrijven gemiddeld 4,15 keer de winst betaalden, een plus van 9,2 procent vergeleken met twee jaar geleden. De EBITDA-factor van 4,15 maakt de bouw echter niet een bijzonder dure sector.
Voor IT- & Online-bedrijven geldt wel dat relatief hoge overnameprijzen nog wat verder zijn opgelopen. Gemiddeld betalen kopers 6,25 keer de winst in deze sector en dat is bijna 6 procent meer dan twee jaar geleden.
Het onderzoek van Brookz is gebaseerd op gegevens van 265 advieskantoren die ruim 90 procent dekken van de overnamemarkt voor bedrijven met een omzet tussen de 500 duizend euro en 25 miljoen euro.
Overname-adviseurs zijn zowel aan de kopers- als de verkoperszijde actief. Opvallende ontwikkeling in de tweede helft van 2018 is dat er vooral groei zat bij het inschakelen van adviseurs door kopers. "Bedrijven die willen groeien door overnames schakelen steeds vaker een M&A-adviseur in om ze te helpen een geschikte overnamekandidaat te vinden en om gemakkelijker een voet tussen de deur te krijgen”, aldus Plettenberg van Brookz.
Ook dat klinkt als de huizenmarkt: op gewilde locaties kom er maar moeilijk tussen zonder aankoopmakelaar.