Brillenwinkelbedrijf GrandVision heeft de omzet in het eerste halfjaar met bijna 17 procent zien groeien tot 1,6 miljard euro, vooral dankzij overnames. Dat maakte het moederbedrijf van optiekketens als Eyewish en Pearle donderdag bekend.

De autonome omzetgroei kwam uit op 6,5 procent, waarvan 5 procent resteerde op vergelijkbare basis. De brutowinst (ebitda), gecorrigeerd voor eenmalige posten, steeg met 17 procent tot 259 miljoen euro. De nettowinst verbeterde met ruim een vijfde naar 118 miljoen euro.

In de belangrijkste markten voor GrandVision, het zogeheten G4-segment, steeg de omzet met 11 procent tot ruim 1 miljard euro. Met name in Duitsland en Oostenrijk bracht het bedrijf meer brillen aan de man. Ook in andere Europese landen gingen de zaken goed, getuige de omzetstijging met 20 procent tot 433 miljoen euro, vooral als gevolg van overnames.

In Latijns-Amerika en Azië nam de omzet met meer dan de helft toe tot 177 miljoen euro, dat kwam eveneens hoofdzakelijk door acquisities.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl