Veldhoven wil dat alle partijen in Globe (Gezamenlijk Luchthaven Omwonenden
Beraad Eindhoven) weer met elkaar om tafel gaan zitten. Uitgangspunt moet
een groei van de luchthaven zijn zonder extra vliegtijden. Verder moet
onderzocht worden hoe Eindhoven Airport klimaatneutraal kan worden zonder
financiële belasting voor de omgeving.
Ook moet met de luchtmacht onderhandeld worden over de huidige geluidszone
rond het militaire gedeelte van het vliegveld. Die is momenteel 21 vierkante
kilometer en dat kan volgens de raadsleden best minder.
Oirschot schrapte dinsdagavond Eindhoven Airport van de agenda. ,,We
hadden al een vol programma. Door de afwijzing van de gemeenten Veldhoven en
Best zou het toch een zinloze discussie zijn”, aldus een woordvoerster van
de gemeente.
Eindhoven en Eersel buigen zich komende weken ook over de nieuwe overeenkomst.
De gemeenten vormen samen met de luchthaven, provincie en Belangengroep
Omwonenden Welschap (BOW) en de Brabantse Milieufederatie (BMF) het
overlegorgaan Globe. Zowel BOW als BMF haakten vanwege de nieuwe
overeenkomst af.
Voorzitter Klaas Kopinga van BOW zei dinsdagavond open te staan voor nieuwe
onderhandelingen. ,,Op voorwaarde dat alle partijen gelijk zijn.” Dat was
bij de totstandkoming van de nieuwe overeenkomst volgens hem niet het geval.
Eindhoven Airport reageerde teleurgesteld op de afwijzing. De
luchthaven zegt alles in het werk te stellen om het milieu te sparen en
geluidsoverlast te beperken door inzet van zeer stille en energiezuinige
vliegtuigen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl