Dat heeft een woordvoerster van vervoerder RET gezegd.

Ov-chipkaart
Sinds donderdagochtend kunnen reizigers in de Rotterdamse ondergrondse alleen
nog maar met de ov-chipkaart reizen. De dienstregeling begon om 6 uur.

"We hebben in het eerste uur alleen wat haperende poortjes gehad. Maar
daar hebben we er iedere dag wel een paar van”, aldus de zegsvrouw.

Ze stelde dat er al wel een bekeuring is uitgedeeld voor een persoon die
probeerde zwart te rijden.

Rijen voor loketten
Directeur Pedro Peters is sinds zes uur in touw en reist verschillende
stations langs om poolshoogte te nemen. "Ik prijs de dag niet voordat het
avond is, maar tot nog toe gaat het erg soepel”, liet hij weten. "Beter dan
ik had durven hopen.”

Sinds de klok van half acht zijn de rijen voor de loketten en automaten wel
gegroeid. Op station Capelsebrug wachten gemiddeld circa vijftien mensen.
Ook op de stations Beurs en Centraal Station staan lange rijen. De
wachtenden zijn nog niet in het bezit van een ov-chipkaart of moeten hun
abonnement nog omzetten.

Dat verbaast Peters. "Er zijn mensen die nu pas beseffen dat het menens is.
Maar een chipkaart is vijf jaar geldig. Deze drukte hebben we de komende
vijf jaar dus niet meer.''

Driehonderdduizend metroritjes
De RET verwacht dat donderdag zo'n 150.000 mensen goed zijn voor circa 300.000
metroritjes. Op de 61 metrostations zijn ongeveer zevenhonderd medewerkers
in touw om de reiziger zo goed mogelijk te helpen. De grootste problemen
verwacht Peters in het weekeinde. "Dit zijn ervaren reizigers. In het
weekeinde komen veel dagjesmensen. Hetzelfde geldt voor concerten,
bijvoorbeeld vanavond in Ahoy.''

Scepticus Arno Bonte (raadslid GroenLinks) zei dat het beeld er goed uitziet.
"De grootste problemen zullen zich voordoen met studenten. Volgens ons
onderzoek heeft 20 procent nog steeds geen kaart.''

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl