In een 1,5-metermaatschappij houden openbaar vervoersbedrijven hooguit een kwart van het aantal reizigers over.
Om dat te realiseren kan er bijvoorbeeld worden gewerkt met gereserveerde plaatsen.
Daarnaast zien de Fietsersbond en economen van ABN Amro kansen voor meer gebruik van fietsen en e-bikes’.
Een werkgroep onder leiding van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kijkt naar manieren waarop het openbaar vervoer kan werken in de 1,5-metereconomie. Tegelijk wijzen experts op het mogelijke belang van meer fietsen voor het woon-werk verkeer.
Volgens de huidige berekeningen houden treinen, trams en bussen hooguit een kwart van de reizigers over van vóór de coronatijd. Dat komt omdat ze allemaal 1,5 meter afstand zouden moeten bewaren.
Om dat in goede banen te leiden, wordt gedacht aan het reizen in blokken of een app waarmee mensen een plek kunnen reserveren. Een woordvoerder van de werkgroep laat weren dat er “veel ideeën op tafel” liggen.
Economen bij ABN Amro wijzen er op dat de kansen voor meer woon-werkverkeer op de fiets nu zijn toegenomen. De fiets is een perfect vervoersmiddel om sociale afstand te bewaren, schrijft econoom Paul Metzemakers.
De fiets biedt ook gezondheidsvoordelen en meer gebruik van fietsen en e-bikes kan het wegennet ontlasten. De verwachting is immers dat meer mensen weer de auto pakken als het ov aan voorwaarden gebonden is.
Fiscale voordelen moeten elektrisch fietsen stimuleren
Metzemakers wijst er wel op dat juist nu in crisistijd de aanschaf van een nieuwe (e-)bike een flinke investering is. De overheid kan de aanschaf van een fiets via de werkgever fiscaal aantrekkelijker te maken om burgers te helpen met de dure aanschaf.
Volgens ABN Amro kunnen maatregelen om het fietsen aantrekkelijker te maken ook helpen de fietsenbranche door de crisis loodsen, doordat het werkt als een stimulans voor de verkopen. Ook de Fietsersbond pleit voor fiscale stimulansen, zoals het afschaffen van de btw op fietsen.
Zowel economen als fiets-enthousiasten zien ook wel wat in het aantrekkelijker maken van 'fietssnelwegen' en betere stallingen.
Voor het ov zouden bepaalde groepen als studenten of scholieren in een bepaalde tijd kunnen reizen kunnen treinen iets langer kunnen worden gemaakt. Meer treinen is amper mogelijk, omdat het spoor al overvol is.
In ieder geval blijft het openbaar vervoer ook na een eventuele versoepeling van de coronamaatregelen, voorlopig bedoeld voor noodzakelijke reizen. Dit is sinds maart al het geval, waardoor nog maar 10 tot 15 procent van het gebruikelijke aantal reizigers is overgebleven.