- De Rotterdamse startup Valyuu haalt 2,4 miljoen euro aan groeifinanciering op bij Nederlandse investeerders.
- Het bedrijf biedt een platform aan waar mensen hun oude elektronica kunnen doorverkopen.
- Tweedehands elektronica opfrissen door bijvoorbeeld de batterij te vervangen, is vaak niet nodig, weet ondernemer Ferhat Topuz uit eigen onderzoek.
- Lees ook: Flinke opgave: bedrijven moeten vóór 2025 kunnen aantonen dat hun producten niet de oorzaak zijn van ontbossing – startup biedt hulp met blockchainidee
Oude smartphones of laptops verkopen, zonder dat die eerst onder de noemer ‘refurbished’ zijn opgekalefaterd met bijvoorbeeld een nieuwe batterij. Ondernemer Ferhat Topuz stelt op die manier al “tienduizenden” tweedehands elektronicaproducten van eigenaar te hebben laten veranderen met zijn anderhalf jaar oude startup Valyuu.
Investeerders lijken vertrouwen te hebben in zijn handeltje; haalde Topuz eerder al ruim 700.000 euro op bij Amerikaanse groeiprogramma Techstars en particuliere investeerders, dinsdag komt daar nog eens 2,4 miljoen euro aan groeifinanciering bij van onder meer investeringshuizen Slingshot Ventures en Rubio Impact Ventures.
Hoeveel aandelen de ondernemer daarvoor van de hand moet doen, wil hij niet zeggen tegen Business Insider. Wel stelt hij samen met zijn compagnons Arvin Esterabadi en Jingwei Ren een meerderheidsbelang te hebben.
Topuz, al zo’n acht jaar actief in deze branche, stelt dat 80 procent van de producten die ‘gerefurbished’ worden geen opfrisbeurt nodig hebben. “Dat weten we na het jarenlang opfrissen van tienduizenden elektronische producten. Van een iPhone 12 die je na twee jaar van de hand wil doen, hoef je vaak het scherm niet te laten vervangen of de batterij te vervangen. Producten gaan vaak wel zes jaar mee.”
Team stelt kwaliteitsniveau laptops vast
Op zijn platform Valyuu kunnen particulieren hun oude elektronica aanbieden. Anders dan op een site als Marktplaats, moet de verkoper in spe een aantal vragen over het product invullen en krijgt deze vervolgens een prijsvoorstel, gebaseerd op een eigen algoritme van de startup. Vervolgens stuurt de verkoper de oude telefoon of laptop op en controleert de startup de kwaliteit ervan.
Klanten kunnen ervoor kiezen om hun producten door te verkopen aan Valyuu, of voor een hoger bedrag zelf via het platform van de hand te doen. Via internationale databases stelt de ondernemer voor ieder product te kunnen vaststellen dat het geen gestolen waar betreft.
Afhankelijk van de staat van het product, krijgen de smartphones en laptops een label, dat gaat van ‘als nieuw’ tot ‘kleine gebreken’. Bezoekers van de Rotterdamse elektronicasite krijgen per product een zogeheten productpaspoort te zien, met technische informatie en foto’s van het product.
Zo’n 20 procent van de aan Valyuu aangeboden telefoontjes en laptops heeft overigens wel een opfrisbeurt nodig, stelt hij. Die verkopen de ondernemers door aan partijen in het refurbished segment.
De formule van Topuz blijkt een succes. Na anderhalf jaar tijd verwelkomde zijn site al 20.000 kopers en verkopers, van wie een deel terug blijft komen. Het personeelsbestand van de Rotterdamse startup groeide in een jaar tijd van 4 naar 21 werknemers.
Stapel elektronisch afval groeit
Het is de ondernemer te doen om het terugdringen van de zogeheten stapel ‘e-waste’, oftewel elektronisch afval. Die stapel groeit al jaren. In 2019 kwam er 53,6 miljoen ton elektronisch afval bij, volgens cijfers van de Verenigde Naties. Als er niets gebeurt, kan dat in 2030 toe zijn genomen tot wel 74,7 miljoen ton op jaarbasis.
“We moeten toe naar een circulaire manier van leven”, zegt Topuz. “Er wordt zoveel afval gecreëerd. Uit interviews die we hebben afgenomen, blijkt dat 54 procent van de mensen producten niet hergebruikt omdat de service daarvoor niet aan hun wensen voldoet. Ze krijgen er van elektronicabedrijven bijvoorbeeld te weinig voor betaald en laten producten daarom in de lade verstoffen.”
Tegelijkertijd groeit de markt voor het opnieuw gebruiken van elektronica, blijkt uit onderzoek dat technologiesites Andriod Planet en iPhoned afgelopen jaar hielden onder zo’n 3.000 respondenten. Had in 2020 nog maar 16 procent van de ondervraagden ervaring met bijvoorbeeld refurbished producten, afgelopen jaar groeide dit al naar 37 procent.
Topuz stelt de kersverse investering van 2,4 miljoen euro in te willen zetten om meer naamsbekendheid te creëren in de Benelux en Duitsland, waar het bedrijf nu al actief is. Daarnaast hoopt Topuz zijn algoritme voor het beprijzen van de producten op het platform verder aan te kunnen scherpen.
Winst verwacht de startup voorlopig nog niet te draaien, “aangezien we grote ambities hebben zijn we van plan veel geld op te halen de komende jaren”.