Hij werkte 24 jaar voor de Rabobank in Almere. Sinds 1 oktober is hij de baas van het Duitse bedrijf Beate Uhse, een erotisch lifestyleconcern dat in Nederland bekend is met de merken Christine le Duc en Pabo.
Oud-bankier Nathal van Rijn is zijn uitdaging elders gaan zoeken, want door de veranderingen in de financiële sector is er in zijn optiek minder ruimte voor lokaal ondernemerschap bij banken.
De winkels van Christine le Duc verkopen uitdagende lingerie en toys en bij Pabo.nl worden jaarlijks tienduizenden seksspeeltjes aangeschaft. Op een willekeurig verjaardagsfeestje is er bijna altijd wel iemand die ooit iets besteld heeft bij een van de merken van het Duitse concern. Toch zullen weinigen dat in gezelschap toegeven.
Rabobankiers met Christine le Duc-pakket
Van Rijn doet daar als kersverse bestuursvoorzitter van Beate Uhse niet zo moeilijk over. Op de vraag of hij voor zijn aantreden wel eens wat heeft gekocht bij Beate Uhse, antwoordt hij triomfantelijk: “Ja, natuurlijk. Of ga je nu zeggen dat je het bedrijf niet kent? Dat geloof ik niet.”
“Als ik over mijn nieuwe werkgever vertel, doen mensen in eerste instantie een beetje lacherig”, vertel hij. “Snel daarna volgt enthousiasme en komt men met ideeën voor het bedrijf.”
Zo ging dat ook toen hij zijn oude collega’s van de Rabobank en zijn netwerk in Almere vertelde over zijn overstap. “Er was wat opwinding onder de mensen. Maar weet je wat leuk is, we hadden 250 kennismakingspakketten van Christine le Duc bij de uitgang gelegd. Aan het eind waren alle 250 pakketten mee naar huis genomen.”
Online groeien
Beate Uhse is een Duits, beursgenoteerd bedrijf en draaide in 2015 een omzet van 128 miljoen euro, blijkt uit het jaarverslag. Dat was bijna 10 procent minder dan de jaren daarvoor toen er 142 miljoen omzet werd gehaald.
Inmiddels is het online kanaal goed voor meer dan 50 procent van de omzet. “Vier tot vijf jaar terug was dat nog maar vijf procent”, zei oud-topman Serge van der Hooft vorig jaar op een congres.
Het is niet alleen de transformatie naar online die Beate Uhse, net als zoveel retailers, doormaakt. Het concern meet zich ook een andere merkbeleving aan. “Wij verkopen geen producten. Wij bieden de mogelijkheid om het seksleven van mensen te verrijken”, zegt Van Rijn. Hij noemt Beate Uhse daarom liever een “erotisch lifestyleconcern” dan een seksbedrijf.
Groothandel Beate Uhse in Almere
Toen de raad van commissarissen van Beate Uhse hoorde dat Van Rijn weg ging bij de Rabobank, rinkelde zijn telefoon al snel. "Ik kende Beate Uhse al vanaf mijn tijd bij Rabobank. In Almere staat de groothandel, en ik gaf het bedrijf ook strategisch advies namens de Rabobank. Lang hoefde ik niet na te denken over het voorstel. Ik houd van uitdagingen, en die zijn behoorlijk groot bij Beate Uhse.”
Wat maakt de oud-bankier geschikt voor de rol als CEO? Beate Uhse wilde een “echte Europeaan” in deze functie, legt Van Rijn uit. “En dat ben ik. Het is belangrijk om iemand te hebben die over de landen heen kijkt. Niet alleen komen onze klanten uit heel Europa, ook zitten wij zelf door heel Europa verspreid. Zo hebben we een logistieke hub in Vlaanderen, het hoofdkantoor en marketingdepartment in Hamburg en ons digital competence center in hartje Amsterdam.”
Daarnaast heeft de oud-bankier bewezen dat hij kan opbouwen en verbinden. “Met de intrede van de crisis in 2009 was Rabobank Almere redelijk lamgeslagen en werd er weinig met elkaar samengewerkt. Dat is veranderd sindsdien. Nu wil ik niet zeggen dat de situatie bij Beate Uhse hetzelfde is, maar het is welkom dat de organisatie wordt gestroomlijnd.” De transformatie die het bedrijf doormaakt, vraagt hier nadrukkelijk om.
Niet anders dan koekjesfabriek
Van Rijn komt uit een echte bankiersfamilie. Zijn vader was vroeger directeur bij de lokale Rabobank van Pijnacker. Wat zou hij ervan vinden dat zijn zoon niet meer in het bankwezen werkt? “Wel jammer, maar uiteindelijk zou hij wel begrijpen dat dit een fantastische uitdaging is.”
Dat zijn nieuwe werkgever producten levert die voornamelijk in de slaapkamer worden gebruikt, was geen probleem voor Van Rijn. “Ach, weet je wat het is met seks: iedereen doet het, denkt eraan en praat erover. We hebben bijzondere producten, maar zijn gewoon een bedrijf dat klanten zo goed mogelijk wil bedienen. In die zin niet anders dan een koekjesfabriek of de Rabobank.”