De investeringen in Lelystad Airport van naar schatting 200 miljoen euro, zouden beter zijn besteed aan een state of the art Schiphol.

Dat meldt voormalig KLM-topman Peter Hartman in een interview in het aprilnummer van Luchtvaartnieuws. Onder meer in drastische verbetering van de infrastructuur met superieure spoor- en eventueel tramverbindingen.

“Zolang het treinen-netwerk nog slecht functioneert, herhaaldelijk tunnel-problemen bestaan met alle overlast van dien voor reizigers en luchtvaartmaatschappijen, moeten alle kaarten op een state of the art nationale luchthaven worden gezet in plaats van het exporteren van geluid naar een voorlopig nog overbodige luchthaven Lelystad.

Ook Schiphol zelf zal de bakens moeten verzetten. De recente stroomstoring toonde aan dat de luchthaven, die prad gaat op het predikaat preferred airport in Europe, niet beschikte over deugdelijke back up systemen”, aldus Hartman.

Toekomst luchtvaart

De voormalig topman van KLM is naast chairman van de Air France-KLM Group, tal van andere commissariaten, ook chairman van ACARE. ACARE staat voor Advisory Council for Aeronautics Research in Europe, ingesteld door de Europese Commissie.

"ACARE is een enorme uitdaging, een platform waarop van maak-industrie, gebruik-industrie tot de wetenschap wordt meegedacht over de toekomst van de luchtvaart. Over van alles en nog wat, zeer breed. Maar bovenal over hoe we het reizen per vliegtuig beter, minder vervuilend en voor het publiek gemakkelijker kunnen maken", aldus Peter Hartman, die vurig pleit voor meer samenwerking binnen de luchtvaart in Nederland.

Concurrentie Midden-Oosten

Hij ziet in de voorgenomen Luchtvaarttafel een ideaal platform om de neuzen dezelfde kant op te krijgen om concurrentie met luchthavens in Midden Oosten en ook Istanboel af te slaan. Hartman is van mening dat luchthaven topman Jos Nijhuis hier op tegen is.

Hartman: "Samenwerking is het sleutelwoord. Alle neuzen dezelfde kant op. Luchtvaartmaatschappijen, luchthaven, luchtverkeersleiding, overheden en de ondernemerswereld in de luchtvaartsector. Prioriteiten stellen en niet langer uitgaan van stelligheden en zomaar beweringen. En leren van de concurrenten."

Lees ook op Luchtvaartnieuws.nl

VVD-raadslid komt KLM-vliegtuig niet in

American Airlines vindt dat Nicole Kidman geen reclame moet maken voor Etihad

Martinair: meer verleden dan toekomst

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl