• Voormalige bestuurders van Volkswagen, onder wie ex-topman Martin Winterkorn, betalen 288 miljoen euro om claims rond het dieselschandaal af te kopen.
  • Als onderdeel van de deal betalen Winterkorn en voormalig Audi-baas Rupert Stadler respectievelijk 11,2 miljoen en 4,1 miljoen euro.
  • De schikking komt op het moment dat aanklagers meldden dat ze afzonderlijke aanklachten hebben ingediend tegen Winterkorn.

Volkswagen heeft een schikking getroffen met voormalig leidinggevenden van het bedrijf in de kwestie rond het dieselschandaal. Bij elkaar wordt door de bestuurders, onder wie ex-topman Martin Winterkorn, 288 miljoen euro opgehoest om claims in verband met het schandaal af te kopen.

De overeenkomst bestaat voornamelijk uit een betaling van 270 miljoen euro uit de bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering. Ook voormalig Audi-baas Rupert Stadler zal moeten bijdragen.

De deal moet nog wel worden goedgekeurd op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering op 22 juli.

Schadevergoeding vanwege schenden zorgplicht

Volkswagen zei eind maart een schadevergoeding te zullen eisen van Winterkorn en Stadler vanwege het schenden van de zorgplicht. Als onderdeel van de deal zullen Winterkorn en Stadler respectievelijk 11,2 miljoen en 4,1 miljoen euro betalen.

Voormalig Audi-bestuurslid Stefan Knirsch stemde in met een schikking van 1 miljoen euro. Oud-bestuurslid Wolfgang Hatz van Porsche draag 1,5 miljoen euro bij.

De schikking komt op het moment dat aanklagers in Berlijn meldden dat ze afzonderlijke aanklachten hadden ingediend tegen Winterkorn.

De ex-topman zou voor het Duitse parlement een valse getuigenis hebben afgegeven toen hij zei dat hij niet op de hoogte was van het dieselschandaal voordat de problemen aan het licht kwamen.

Sjoemelsoftware heeft VW miljarden gekost

Het schandaal kwam in 2015 aan het licht. Het bedrijf gaf toen toe op grote schaal emissietesten te hebben gemanipuleerd met sjoemelsoftware, waardoor dieselwagens schoner leken dan ze in werkelijkheid waren.

De kwestie heeft Volkswagen al vele miljarden gekost aan boetes en reparatiekosten. In sommige landen zijn ook al vergoedingen uitgekeerd.

LEES OOK: Volkswagen jaagt op de mol die een van de grootste afluisterschandalen ooit in Duitsland onthulde