Pascal Cagni, van 2000 tot mei 2012 baas van Apple in Europa, steekt samen met
nog wat andere investeerders 400 duizend euro in Cleeng,
een in Amsterdam gevestigde starter.
Cleeng, opgericht door oud-medewerkers van Apple en Philips, maakt software
die het voor uitgevers en bloggers mogelijk maakt om een deel van hun
content op internet af te schermen en er geld voor te vragen. Ze kunnen op
die manier bijvoorbeeld geld vragen voor een bepaald artikel of een video op
hun site.
Het voordeel van Cleeng ten opzichte van een traditionele betaalmuur waarbij
mensen zich moeten abonneren om op de site te komen, is dat ze met een klik
toegang krijgen tot de betaalde tekst of video. De gebruiker betaalt dan via
een betaaldienst, in Nederland bijvoorbeeld via iDeal. Daarnaast kan een
groot gedeelte van de website wel gratis toegankelijk blijven, wat de
vindbaarheid van de website door zoekmachines als Google ten goede komt.
Volgens de technologiedirecteur en een van de oprichters van Cleeng, de
Nederlander Donald Res, zijn consumenten best bereid om voor interessante
artikelen en video’s te betalen als het ze maar makkelijk wordt gemaakt.
Apple heeft dat met de Appstore en iTunes inmiddels laten zien. "We
brengen de iTunes-ervaring naar websites", aldus directeur Res.
Sportevenenemten
Cleeng wilde oorspronkelijk vooral een oplossing wilde bieden voor uitgevers.
Die worstelen nog steeds met het probleem dat zodra ze hun content achter
een betaalmuur zetten, ze minder bezoek krijgen en dus minder advertenties
kunnen vertonen.
Met de plugins van Cleeng kunnen kranten of een website over eten als Epicurious.com
een groot gedeelte van hun content gratis toegankelijk houden en slechts een
klein deel betaald maken. Eten van twee walletjes dus.
Maar een tweede, zoniet nog grotere markt voor Cleeng, blijkt de markt voor
live-evenementen. De plugin's maken het voor allerlei websites mogelijk om
op vrij eenvoudige wijze geld te vragen voor video, denk aan concerten,
congressen en sportevenementen.
"Laatst hebben we geholpen met het live streamen van een groot jiu
jitsu-evenement. Dat zijn typisch van die evenementen die op tv geen
aandacht krijgen, maar waar wereldwijd wel een groot publiek voor bestaat",
aldus Res.
Verdienmodel
Op dit moment verdient Cleeng met de verkoop van softwarelicenties aan
uitgevers en in het geval van evenementen krijgt het een percentage van de
transacties.
Winst maakt het bedrijf nog niet: "Dat zou in theorie al wel kunnen, maar
nu willen we vooral groeien. De software verbeteren en geschikt maken voor
meer platforms", aldus Res. Het geld dat net is opgehaald, wordt onder
meer gebruikt om in Amerika uit te breiden en een kantoor in New York te
openen.
Lees ook:
gratis blijft
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl