- Online mode-outlet Otrium heeft 120 miljoen dollar opgehaald bij investeerders.
- Het Nederlandse bedrijf is in 2015 opgericht door Milan Daniels en Max Klijnstra en verkoopt onverkochte voorraden van modemerken.
- Otrium is actief in elf Europese landen en wil nu uitbreiden naar de VS.
De Nederlandse startup Otrium heeft 120 miljoen dollar aan investeringen binnengehaald. De totale waarde van het bedrijf, een webwinkel voor goedkope designermode, wordt daarmee op 900 miljoen dollar geschat. Omgerekend is dat een kleine 770 miljoen euro.
Otrium verkoopt onverkochte voorraden van modemerken en stelt dat dit veel beter is voor het milieu. “Elk kledingstuk moet worden gedragen”, staat er op de website.
Meer dan 300 merken zijn aangesloten op het platform, waaronder Karl Lagerfeld, Joseph, Anine Bing, Belstaff, Reiss en ASICS.
Het bedrijf wil de strijd aangaan met fashionoutlets zoals die in Roermond en Batavia Stad in Lelystad. Daarvan zijn er ongeveer vijftig in Europa en meer dan honderd in de Verenigde Staten, aldus mede-oprichter Milan Daniels.
Nu onder invloed van de coronacrisis het winkelgedrag van consumenten versneld naar online winkelen is verschoven, ziet het bedrijf kansen om daarop te concurreren. Meer dan 3 miljoen mensen hebben inmiddels een account aangemaakt bij het outletplatform.
Otrium is in 2015 opgericht door Daniels en zijn compagnon Max Klijnstra. Het kledingplatform is het derde bedrijf dat het duo samen runt. Eerder stonden ze aan het roer van techbedrijf Orbitnow en streetwearlabel Breaking Rocks.
Toen ze dat laatste bedrijf in 2015 verkochten, bleven ze met een grote voorraad onverkochte kleding zitten. Dat was de inspiratie voor Otrium.
Dat bleek een schot in de roos. Met name de afgelopen twee jaar is het bedrijf snel gegroeid, mede dankzij 31 miljoen euro aan financiering van investeerders. Daaronder Index Ventures, Eight Roads Ventures, Albelli-oprichter Hans Veldhuizen en Adriaan Mol van betaaldienst Mollie.
Vorig jaar werd Otrium door Deloitte uitgeroepen tot het snelst groeiende techbedrijf van Nederland.
Coronacrisis heeft de groei van Otrium versneld
Met de nieuwe investering wil Otrium uitbreiden naar de Verenigde Staten. Momenteel is het merk alleen actief in elf Europese landen, waaronder Nederland en Duitsland.
Een precieze omzet maakt het bedrijf niet bekend, maar volgens Daniels verdriedubbelde de omzet afgelopen jaar naar ruim 100 miljoen dollar. In het coronajaar bleven meer bedrijven met onverkochte voorraden zitten en steeg het aantal merken dat Otrium aan zich bond ook.
"Het afgelopen jaar hebben we wel gezien dat onze branche qua digitalisering in een gigantische stroomversnelling terecht is gekomen", zei Daniels eind vorig jaar tegen Managementscope. "Modemerken hebben sneller dan ooit een digitale transformatie moeten ondergaan. De consument is steeds meer online gaan shoppen en dat stuwt natuurlijk die ontwikkeling."
Over vijf jaar wil Otrium marktleider zijn in Europa en ervoor hebben gezorgd dat ieder kledingstuk dat wordt geproduceerd ook gedragen wordt. "Om dat te bereiken, moeten we blijven luisteren naar onze klanten – zowel de consumenten als de merken", aldus Daniels. "Ik geloof in win-win-win, in innovaties die winst opleveren voor de consument, de producent en ons."
Lees meer over succesvolle ondernemers:
- Jitse Groen richtte als ‘tamelijk luie’ student Thuisbezorgd.nl op, 20 jaar later is hij de bezorgkoning van de wereld – en miljardair
- Sytse Sijbrandij wilde eerst niks weten van investeerders, nu is zijn bedrijf GitLab $2,75 miljard waard – dit is zijn verhaal
- Ali Niknam wil alleen superslimme mensen bij Bunq: ‘Wij durven te kiezen voor een bepaalde cultuur’
- Pieter Zwart begon Coolblue op een Rotterdamse zolderkamer, nu is hij multimiljonair – dit is het verhaal van de ‘Nederlandse Jeff Bezos’