Super Mario komt binnenkort naar de smartphone, want na het succes van Pokémon GO is Nintendo overtuigd van de kracht van het open platform tegenover eigen consoles. Mario-bedenker Shigeru Miyamoto werkt weer samen met producer Takashi Tezuka.
“It’s been a lot of fun”, zegt Miyamoto in een interview met The Verge. “We werken weer samen zoals vroeger, levels ontwerpen en dergelijke.” De wereldberoemde game-ontwerper is daarmee weer terug bij de kern: spellen maken. Hij leidt de ontwikkeling van Super Mario Run, het eerste Nintendo-smartphonespel dat op 15 december uit moet komen voor iOS en begin 2017 voor Android.
Hoewel de nostalgie van het interview afspat, is het ook hard werken. Nintendo heeft de laatste jaren moeite gehad om de snel veranderende gamemarkt te bedienen. De strategie bestond lang uit geloof in de eigen niche. Consoles gemaakt door Nintendo zouden de gamers behouden en overstappen naar open platformen zoals iOS of Android, zou alleen maar leiden tot kannibalisatie van het andere aanbod.
Hoewel de innovatieve Wii en zelfs DS lang goed verkochten, stapten de meeste spelers uiteindelijk toch over naar tablets en smartphones. Het wereldwijde succes van Pokémon GO – ontwikkeld door Niantec, maar onder licentie van Nintendo – heeft Nintendo laten zien dat dat niet per se klopt. Andere Pokémon-titels wonnen aan populariteit en ook de originele tv-serie vond weer nieuwe fans.
Nieuwe fans
Daar is het Nintendo nu ook om te doen. Gelet op de aantallen smartphones op de wereld, is de potentie voor een nieuwe generatie Mario-fans reusachtig. De mobiele spellen zouden wel eens groter kunnen worden dan de originele consoleversies.
Dit perspectief zadelt Nintendo straks met een heel ander 'probleem' op: hoe schaal je de productie van nieuwe spellen op én houd je tegelijkertijd het gevoel van de spelwereld fris en herkenbaar? "Wat komt hierna? Een meer traditionele Mario-ervaring? Of iets zoals de Mario Galaxy-games? We zullen gaan kijken wat deze nieuwe fans van een Mario-spel verlangen en Mario zien evolueren naargelang hun wensen."
Miyamoto geeft toe: games bouwen is wel eens makkelijker geweest. "Ik had gehoopt dat spellen ontwikkelen voor mobiel de zaken eenvoudiger zou maken, maar niets is minder waar."