Automatiseerder Ordina heeft in het derde kwartaal de winst flink zien groeien, terwijl de omzet juist iets afnam.
De onderneming profiteerde van een sterkere positie in onder meer de zorgsector en van de besparingen die dit jaar worden doorgevoerd. Ordina maakte donderdag voorbeurs de cijfers over de afgelopen periode bekend.
Analisten van SNS Securities noemen het positief dat Ordina de marges heeft verbeterd. Maar omdat de kwartaalresultaten dit jaar zo volatiel zijn, is het volgens de marktvorsers moeilijk te beoordelen of er echte verbetering in zicht is.
Operationele winst omhoog
De vergelijkbare operationele winst (ebitda) steeg tot 4,2 miljoen euro, van 2,7 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. De winstmarge ging naar 4,5 procent, van 2,8 procent in 2012. De omzet daalde met 2,7 procent tot 92,8 miljoen euro.
Gecorrigeerd voor een extra werkdag, die de winst stuwde, en het eerdere verlies van een contract met Rabobank steeg de omzet juist met 1,9 procent.
Omzet publieke sector daalt
De omzet die de automatiseerder haalt uit de publieke sector daalde met ruim 7 procent. Uit de zorgmarkt haalde Ordina echter juist bijna 70 procent meer inkomsten.
De omzet uit de publieke sector (34,6 miljoen euro) is nog steeds wel bijna tien keer zo groot als die uit de zorgsector (3,8 miljoen euro). Uit de industrie wist het bedrijf de inkomsten met 7 procent te verhogen tot 28,4 miljoen euro.
Nieuwe structuur
Ordina liet weten dat het kostenbesparingsprogramma op schema ligt. Daarmee moet tegen het einde van dit jaar een jaarlijkse besparing van 8 miljoen euro worden gerealiseerd. In augustus kondigde de onderneming aan dat er 80 tot 100 banen gaan verdwijnen. De teller aan fte's stond aan het einde van het kwartaal op 2976, slechts 9 lager dan aan het einde van het tweede kwartaal.
Per 1 januari volgend jaar gaat de onderneming de structuur omgooien en werken vanuit vijf divisies. Dat worden business consulting & solutions, application management, technology & competencies, managed sourcing en België-Luxemburg. Volgens topman Stépan Breedveld krijgt het bedrijf hiermee een duidelijker profiel bij klanten en wordt het makkelijker om de business modellen onder controle te houden.
Het bedrijf gaf geen verwachting af voor de komende periode.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl