Het noodlijdende Ebusco treft maatregelen om de bussenfabrikant te behoeden voor een faillissement. In Nederland blijft er één productielocatie over, omdat de vestigingen in Deurne en Venray worden samengevoegd. De eerste mensen zijn al ontslagen en uiteindelijk moet er jaarlijks 30 miljoen euro worden bespaard.

Financieel directeur Jurjen Jongma kondigt aan het bedrijf uit Deurne te verlaten. Hij vertrekt na de voltooiing van een voorgenomen aandelenuitgifte, waarover donderdag wordt gestemd. “De zoektocht naar een nieuwe financieel directeur is begonnen en Jurjen blijft beschikbaar om zijn taken over te dragen aan zijn opvolger”, aldus Ebusco.

Onlangs werd bekend dat Ebusco de productie grotendeels had stilgelegd uit kostenoverwegingen. Als onderdeel van de herstructurering gaat Ebusco zijn productie volledig uitbesteden. “De bussen worden door het bedrijf ontworpen en ontwikkeld, maar door contractfabrikanten geassembleerd, in plaats van in eigen huis te worden geproduceerd”, meldde de onderneming. Het bedrijf verwacht dat de herstructurering eind 2025 is afgerond.

Qbuzz mag orders bij Ebusco annuleren

Woensdag werd bekend dat vervoerder Qbuzz z’n order van 45 elektrische bussen bij Ebusco mag annuleren, ondanks dat deze al gemaakt zijn. Dit heeft de rechtbank in Utrecht besloten, nadat Ebusco een kort geding had aangespannen tegen Qbuzz.

Een deel van de bussen staat al klaar om geleverd te worden, maar Qbuzz wilde de order annuleren omdat Ebusco te laat was met het leveren van de voertuigen. De bussenbouwer wilde via de rechter afdwingen dat Qbuzz de bussen toch betaalt.

Dat Qbuzz de overeenkomst van de rechter mag ontbinden, komt doordat Ebusco zich niet houdt aan de vaststellingsovereenkomst. Daarin staat dat Qbuzz de overeenkomst mag opzeggen als Ebusco de bussen niet op tijd levert en de langere levertijd onredelijk is.

Ook bestaat volgens de rechter "het ernstige vermoeden" dat Ebusco de onderhoudsverplichtingen en verstrekte garanties niet zal nakomen.

Ebusco moest in eerste instantie de bussen in maart dit jaar aan Qbuzz leveren volgens de afspraken. Toen duidelijk werd dat Ebusco dit niet zou halen, spraken de bedrijven af dat Qbuzz ze uiterlijk op 1 september zou krijgen.

Later liet Ebusco weten dat de eerste bussen pas in de week van 28 oktober geleverd kunnen worden en de rest begin 2025. Voor Qbuzz was dit de aanleiding om de deal op te zeggen.

De rechter benadrukt dat Qbuzz zelf ook een verplichting heeft richting de eigen opdrachtgever om op tijd te kunnen rijden met de nieuwe bussen. De vervoerder heeft ze vanaf 15 december nodig voor de nieuwe dienstregeling.

Verder heeft de rechter geoordeeld dat Qbuzz beslag mocht leggen op een van de rekeningen van Ebusco. De streekvervoerder deed dit omdat Ebusco ruim 1,2 miljoen euro moet betalen aan "vertragingsschade".

LEES OOK: Fabrikant van elektrische bussen Ebusco bij beursdebuut in Amsterdam €1,4 miljard waard