De replica’s van de officiële Oranjeshirts vliegen de winkels en webshops uit.

Na een aarzelend begin melden de 75 vestigingen van Intersport en de grootste website voetbalshop.nl topverkopen rond de oranje en blauwe tenues .

Het witte trainingsshirt met oranje schouders is uitverkocht, zegt voetbalshop.nl. Intersport verwacht binnenkort in enkele vestigingen al nee te moeten verkopen aan de fans.

,,Het is een gekkenhuis”, aldus directeur Roland Heerkens van de Badge Groep in Woerden, die de websites voetbalshop.nl en voetbalshop.be exploiteert. Hij heeft 12 mensen extra aangesteld om alle orders te verwerken. Er wordt tijdelijk van 07.00 uur ’s ochtends tot 22.00 uur ’s avonds gewerkt.

Voetbalshop.nl zegt circa een kwart van alle officiële KNVB-tenues te verkopen en verwacht er uiteindelijk tussen de 25.000 en 50.000 af te zetten. ,,Het gaat bijzonder hard, maandagochtend na de winst op Mexico stroomden de bestellingen weer binnen”, aldus Heerkens.

Blauwe uittenues Oranje ook gewild

Vooral de blauwe uittenues van het Nederlands elftal zijn gewild en worden ook gedragen op scholen en tijdens het werk. ,,Dat is een modeartikel aan het worden.''

Volgens Heerkens is het aantal verkopen van de voetbalshirts via internet minstens vijf keer zo groot als tijdens het WK van 2010. Hij schrijft dat toe aan de voorzichtige inkoop door sportwinkels na het teleurstellende EK van 2012.

Intersport bevestigt dat de verkoop van de Oranjeshirts langzaam op gang is gekomen, maar na de zege op Spanje steeds meer vaart heeft gekregen. Chef voetbalinkoper Arnoud van Toor van de winkelketen: ,,We hebben zo verantwoord mogelijk ingekocht en worden nu geconfronteerd met prestaties die boven verwachting liggen.

Nu zijn de shirts nog redelijk goed verkrijgbaar, maar na de zege op Mexico en met de kwartfinale in zicht zouden we hier en daar wel eens uitverkocht kunnen raken.''

Replica's van de shirts van Arjen Robben en Robin van Persie zijn het meest gewild. Wesley Sneijder is nummer drie.

Online winkelen

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) deden vorig jaar 10,3 miljoen Nederlanders wel eens aankopen op internet, 0,4 procent meer vergeleken met een jaar eerder. Dat is 83 procent van het totaal aantal internetgebruikers.

Reizen, vakanties en accommodaties waren vorig jaar opnieuw de populairste internetaankopen, gevolgd door kleding en sportartikelen. Ook kaartjes voor evenementen, boeken en tijdschriften en spullen voor het huishouden worden veel via internet gekocht.

Lees ook

Adidas verwijdert pijnlijk advertenties Suárez

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl