De treinverbinding tussen Breda en Amsterdam, Fyra-opvolger Intercity Direct, valt gemiddeld vier tot vijf keer per dag uit.

Dat schrijft Metro op basis van gegevens uit de voortgangsreportage HSL-Zuid die door staatssecretaris Wilma Mansveld van infrastructuur is vrijgegeven.

Intercity Direct is de nieuwe naam voor de hogesnelheidsverbinding tussen Breda en Amsterdam. De NS schrapte de naam Fyra.

Besmette naam

De naam was besmet geraakt na de problemen met Italiaanse treinstellen van Ansaldo Breda. Deze V250-treinen kampten met veel problemen en werden begin 2013 na een paar weken al weer uit dienst gehaald. Op dit moment loopt er een parlementaire enquête naar het Fyra-debacle dat de Nederlandse Spoorwegen honderden miljoenen euro’s heeft gekost.

De Fyra-Opvolger rijdt 60 tot 70 keer per dag. De uitval is daarmee een stuk hoger dan die van de Thalys. De treinverbinding met Parijs kampt slechts een keer in de vijf dagen met uitval.

Volgens de NS is de oorzaak dat de Intercity Direct treinen bij problemen meteen worden geschrapt, terwijl de Thalys in geval van problemen bij bijvoorbeeld Schiphol meteen wordt omgeleid.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl