De autofabrikanten presenteren veertig nieuwe modellen, tegen 27 in 2010. De deuren gaan zaterdag open voor het publiek, donderdag en vrijdag zijn exclusief bedoeld voor speciale doelgroepen, waaronder toeleveranciers en vips.

De persconferenties, meer dan twintig per dag, zijn sober van opzet maar optimistisch van toon. Aziatische en Europese fabrikanten voorspellen te profiteren van de ontwikkelingen. Topman Dieter Zetsche van het Duitse Daimler, eigenaar van Mercedes-Benz, geeft aan dat 2011 ,,een recordjaar zal worden voor onze verkoop”.

Werkgelegenheid

Met de verwachte groei met 1,4 miljoen stuks tot 13 miljoen voertuigen in de VS groeit ook de werkgelegenheid. Mark Fields, topman bij Ford, kondigde bijvoorbeeld aan dat tot 2012 zo’n 7500 nieuwe arbeidsplaatsen ontstaan. Hij hoopt met een groot aantal nieuwe modellen, waaronder vijf elektrische voertuigen, het martkaandeel van Ford flink op te kunnen voeren.

General Motors zoekt groei in zuiniger en kleinere auto’s, zoals de nieuwe Buick Verano en de Chevrolet Sonic, auto’s van het formaat van de Audi A3. President Mark Reuss van GM in Noord-Amerika zegt dat dit niet zozeer wordt ingegeven door oplopende brandstofprijzen, maar door druk van overheden om de CO2-uitstoot te verlagen. ,,Milieuwetten blijven tot 2016 de ontwikkelingen domineren”, aldus Reuss. Dat blijkt ook uit het groeiend aantal elektrische en hybride voertuigen die bijvoorbeeld GM, Honda en BMW aankondigden.

Porsche en Mercedes-Benz onthulden prestigieuze hybride sportauto's die binnen enkele jaren werkelijkheid moeten worden. Toyota brengt nieuwe varianten van de Prius uit. Chrysler laat met onder meer een nieuwe versie van het vlaggeschip, de C300, zien dat de samenwerking met Fiat vruchten afwerpt. Over en weer zullen Fiat (inclusief Lancia en Alfa Romeo) elkaars modellen uitbrengen onder eigen naam. Topman Sergio Marchionne benadrukte ''.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl