Suggereren dat je een topbiertje uit het buitenland bent, terwijl het gewoon in de Verenigde Staten wordt gebrouwen, is niet zonder risico. Heineken-concurrent Beck’s moet terugkrabbelen.

Als je een Duitse BMW in een Amerikaanse fabriek kunt laten maken, waarom dan niet hetzelfde doen met een biertje? Met die gedachte in het achterhoofd verplaatste biergigant Anheuser-Busch de productie van zijn Duitse biermerk Beck’s in 2012 naar de Amerikaanse stad St. Louis.

Het oorspronkelijke, geïmporteerde biertje van Beck’s gebruikte alleen uit Duitsland afkomstige ingrediënten, zoals gerst, water en hop. Het in de VS gebrouwen Beck’s wordt daarentegen gemaakt met Amerikaanse gerst, Amerikaans water en bepaalde Amerikaanse hopsoorten. Op de flesjes van Becks stond de afgelopen jaren echter ‘German Quality’ en ‘Orginated in Bremen, Germany’.

Amerikaans importbier

Importbier van Beck’s valt in de VS in het kwaliteitssegment en daar betalen Amerikanen premiumprijzen voor. Dat schoot sommige bierdrinkers in het verkeerde keelgat. Die willen geen hogere prijzen betalen voor nep-import, terwijl de producent profiteert van lagere transportkosten door ‘buitenlands bier’  in de VS te laten brouwen.

Via een collectieve rechtszaak hebben Amerikaanse claimadvocaten nu afgedwongen dat Anheuser zijn beleid wijzigt, zo meldt zakenkrant The Wall Street Journal.

De labeling van de biertjes van Beck's wordt aangepast. Bovendien kunnen Beck's-drinkers met valide bonnetjes een schadevergoeding opeisen. Per individueel flesje gaat het om 10 dollarcent, bij een sixpack om een halve dollar en bij een 20-pack om 1,75 dollar.

Heineken in de Verenigde Staten

De affaire rond de biertjes van Beck's is een opsteker voor Heineken. De Nederlandse brouwer laat Heineken-bier dat in de VS wordt verkocht ook daadwerkelijk uit Nederland importeren. "Wij hebben geen productiefaciliteiten in de VS, dus Heineken bier dat in de VS wordt verkocht is ook daadwerkelijk geïmporteerd", zo laat de woordvoerder desgevraagd weten.

Of het veel duurder is om bier naar de VS te transporteren, in vergelijking met de productie in plaatselijke brouwerijen, wil de woordvoerder niet aangeven. "Dat is concurrentiegevoelige informatie. Maar wij vinden het wel belangrijk  dat wat op het label staat echt waar is. De Amerikaanse consument hecht aan de premiumwaarde van geïmporteerd bier, en het is belangrijk dat anderen niet meeliften op die waarde, als geen sprake is van importbier."

Het importegment groeit relatief hard in de VS, aldus The Wall Street Journal. In de eerste vier maanden van 2015 was sprake van een groei van 11,3 procent, terwijl binnenlandse biervolumes daalden met 2,7 procent. Importbier maakte daarmee ongeveer 16 procent van de markt uit.

De nummer één is het Mexicaanse Corona, Heineken staat op de tweede plek bij het Amerikaanse importbier. Naast Heineken exporteert  het Nederlandse concern ook zijn merk Dos Equis naar de VS. Dat laatste gebeurt vanuit Mexico.

(bieromzet importbier VS, 12 maanden t/m januari 2015, bron: Statista; klik voor uitvergroting)

statistic_id188728_us-beer-market_-leading-imported-beer-brands-based-on-sales-2015

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl