Nederland verhuist en vergrijst. Spullen kunnen lelijk in weg staan als je in een verhuizing zit, of wanneer je kleiner gaat wonen.

Het ene huis verkocht en de sleutel van het nieuwe huis nog niet gehad? Je moet je spullen ergens laten. Of je ouders zijn overleden en de inboedel wil je niet meteen uitzoeken. Opslaan bij een professioneel opslagbedrijf kan een oplossing zijn.

Volgens vergelijkingssite opslagprijzen.nl zijn er in Nederland ongeveer 140 opslagbedrijven. De top 5 van Nederlandse opslagbedrijven bestaat uit All Safe Mini Opslag, Boxx.nl, Kubus-opslag, Opslag XL en Shurgard (in alfabetische volgorde).

Het kiezen van een opslagruimte en vergelijken op prijs en mogelijkheden is niet eenvoudig. Het heeft veel weg van het kiezen van een abonnement van een smartphone. Er zijn zoveel variabelen waardoor een complete vergelijking lastig is. Kun je 24 uur per dag bij je spullen? Is er alarm in je opslagunit, is er echt persoonlijk toezicht op opslag?

Kosten zijn natuurlijk een belangrijk aspect als je opslagruimte zoek. Maar er zijn meer dingen waar je naar kunt kunt kijken. Hieronder 5 zaken om rekening mee te houden.

1.Wat kost opslaan?

Laten we even kijken in Amsterdam. We nemen als referentie een box van 18 kubieke meter. Een ruimte met ongeveer twee bij drie meter vloeroppervlak en een hoogte van circa drie meter. Dit zou genoeg moeten zijn voor de inboedel van één persoon.

De prijzen van een box van 18 kubieke meter lopen bij veertien aanbieders in Amsterdam uiteen van 92 euro tot 174 euro per maand volgens opslagprijzen.nl.

Opvallend is dat ook bij dezelfde aanbieder huurprijzen flink kunnen variëren, afhankelijk van de opslaglocatie. Bij All Safe in Amsterdam West betaal je 106 euro, in Amsterdam Zuid 120 euro en in Amsterdam centrum 174 euro.

Boxx.nl is eenduidiger, rekent in Noord, Zuid en West Amsterdam 162 euro voor 18 kuub.

Bijkomende kosten zijn er ook. Soms wil de verhuurder een borg van een maand huur, of een borg van 50 euro. En diverse aanbieders verwachten dat je bij hen een slot koopt voor ongeveer 15 euro. Andere verhuurders vinden het goed dat je je eigen slot gebruikt.

Een verzekering is verplicht bij verschillende aanbieders, zij bieden vaak zelf ook verzekeringen aan. Wil je de inhoud van een box onder je eigen inboedelverzekering laten vallen, dan willen verhuurders vaak een kopie van die verzekering zien. Boxx.nl stelt een verzekering niet verplicht.

2.Tarieven staan niet voor onbepaalde tijd vast

De maandelijkse huurprijs bij aanvang is een momentopname, weet een Amsterdamse boxhuurder. Hij huurde ruimte voor spullen van zijn moeder die naar een verpleeghuis ging, vertelt hij tegen Business Insider. Zijn eigen spullen kwamen daar nog bij toen hij ging verhuizen.

Hij dacht eerst tijdelijk de beide inboedels op te slaan, maar dat werd toch een langere periode. Wat bleek? De verhuurder - in dit geval Shurgard - mocht de tarieven per halfjaar verhogen en dat gebeurde ook prompt.

3.Alternatieven voor traditionele aanbieders

Klassieke aanbieders van opslagruimte werken met eigen locaties. maar het kan ook anders. Het bedrijf Storage Share biedt ruimte aan in bedrijfspanden en kantoorpanden die al geruime tijd leeg staan.

Storage Share claimt tot de helft voordeliger te zijn dan de grote ketens. Medeoprichter van Storage Share Julian Doorten: "Wij startten december 2016 en hebben nu 25 locaties, vooral in steden."

Huurders kunnen in afgesloten ruimtes in leegstaande kantoorpanden hun spullen opslaan. Nederland telt volgens Doorten heel wat vierkante meters met moeilijk verhuurbare panden. En verouderde kantoorruimtes die pas op termijn herontwikkeld worden. "Wat we doen lijkt op leegstandsbeheer, antikraak, maar dan met spullen."

De prijzen per locatie zijn verschillend. De type opslagruimtes ook. "Het liefst hebben we oude kantoorgebouwen van overheidsdiensten, met afsluitbare kantoortjes, ideaal voor opslag."

Doorten noemt als voordeel dat Storage Share tot de helft goedkoper is dan traditionele aanbieders. Een ruimte van 15 kubieke meter in Amsterdam Zuidoost kost bij Storage Share 70 euro. De verzekering van de verhuurder en de inboedelverzekering van de huurder moeten voldoende zekerheid bieden, denkt Storage Share. Het bedrijf adviseert huurders wel hun verzekering in te lichten.

Nadeel van Storage Share kan zijn dat de opslagruimte leeg moet wanneer een pand een nieuwe eigenaar of gebruiker van het hele pand krijgt. Doorten: "Als we een pand hebben met een bekende einddatum, zeggen we dat uiteraard tegen de huurders. Verder mikken we op vooral panden waarbij de kans klein is dat er een koper of gebruiker van het hele pand komt."

4.Ga opruimen in plaats van opslaan

Yvonne de Bruin uit Rotterdam is professional organizer. Ze is lid van de beroepsvereniging NBPO. "Een opslag huren voor een korte periode, bijvoorbeeld bij verhuizing kan handig en noodzakelijk zijn", geeft ze aan.

Maar opslagruimte huren voor bijvoorbeeld spullen van overleden ouders zou ze niet zo snel doen. "Het is uit het zicht, blijft maar in de opslag staan. Voor je het weet huur je jarenlang een box. Beter kun je af en toe een uurtje besteden aan opruimen. Dan is het handig als je makkelijk bij de spullen kan."

Haar tip is alleen de zaken met waarde te bewaren, emotioneel of materieel. "Wanneer je bezit je in de weg zit, kan het goed zijn eens met een professionele organizer te praten. Het gaat erom ruimte vrij te maken, in je huis en in je hoofd", zegt ze.

5.Durf afscheid te nemen van de spullen

Vanessa Schulz-Friedlander uit Almere huurde toen haar ouders overleden waren een box voor een nagelaten inboedel en voor ‘seizoensspullen’ van haar gezin, zoals campingspullen en een golfset.

Ze huurde eerst een box "ter grootte van een zeecontainer" voor 110 euro per maand. De verhuurder verplichtte haar ook de inhoud van een box te verzekeren. Na een jaartje ging de huurprijs omhoog naar 150 euro, weet ze nog.

Jaarlijks ging ze steeds kleinere boxen huren om de huurprijs binnen de perken te houden. Ze betaalde wel telkens administratiekosten om een kleinere ruimte te huren. Ook was het vaak gedoe om intern te verkassen.

Uiteindelijk heeft ze eerst een grote tafel en meubels gedoneerd aan goede doelen. Ook andere inboedelspullen gaf ze tenslotte weg. "Als ik er drie jaar niet naar had omgekeken, kon het ook wel gewoon weg." Achteraf gezien vindt ze een groot deel van de huur die ze heeft betaald, weggegooid geld.

Lees ook Overstappen van cv-ketel naar warmtepomp: heeft jouw huis daar wel genoeg ruimte voor?